Serieproduktion af Renault Trucks E-Tech T & C i Bourg-en-Bresse

Renault Trucks E-Tech T serie
Bourg-en-Bresse vil nu også samle Renault Trucks E-Tech T og C

Bourg-en-Bresse fabrikken samler Renault Trucks E-Tech T og C

Serieproduktion af Renault Trucks’ tunge elektriske lastbiler er netop begyndt på fabrikken i Bourg-en-Bresse. På lokationen er der samlet Renault Trucks lastbiler i 60 år og nu vil der blive produceret Renault Trucks E-Tech T og C. Disse køretøjer er primært til regional distribution og entreprenøropgaver. Modellerne er en del af den elektriske modelserie hos Renault Trucks, hvilket er den mest omfattende på det europæiske marked, da modelserien spænder fra 650 kg til 44 t.

Renault Trucks fabrikken i Bourg-en-Bresse, som har været i brug siden 1964, vil nu også samle Renault Trucks E-Tech T og C. Disse 44 tons lastbiler, designet til henholdsvis regional distribution og entreprenøropgaver, er de seneste i rækken i den Renault Trucks’ helelektriske serie, som nu dækker og dekarboniserer stort set alle bymæssige og regionale transportopgaver.

    Tilpasning af fabrikker

For at imødekomme produktionen af disse 44 t el-lastbiler har Renault Trucks investeret i at tilpasse sine fabrikker samt udvikle kompetencerne hos sine medarbejdere. Her trækkes på fire års erfaring med produktion af mellemtunge elektriske lastbiler på virksomhedens Blainville-sur-Orne-fabrikken i Normandiet, og der anvendes de samme regelsæt og ”best practice” i Bourg-en-Bresse.

Renault Trucks E-Tech T og C samles på samme linje som de tilsvarende diesel-modeller, hvorefter de overføres til et tilegnet 5.200 m2 område – Renault Trucks E-Tech Factory – hvor kvalificerede operatører og teknikere udfører de tekniske opgaver, der er specifikke inden for  elektrificering, nemlig montering af den elektriske drivenhed (EDU) og installation af transmission og batterier. De elektriske køretøjer returnerer til serieproduktionsprocessen med præstationstests for at garantere deres pålidelighed og kvalitet.

    Dekarbonisering af nye forretningsområder

Renault Trucks E-Tech T og C dækker stort set alle entreprenøropgaver i byer og regional distribution. Uanset om der transporteres gods, andre materialer eller industriaffald, kan køretøjerne tilpasses til enhver slags opbygning takket være tre typer kraftudtag (PTO): elektrisk, elektromekanisk eller på gearkassen, hvilket åbner mulighed for at dekarbonisere nye områder af bymæssige og regionale aktiviteter.

Med en samlet samlet vægt på op til 44 tons fås Renault Trucks E-Tech T og C i 4x2 og 6x2 versioner, med et langt førerhus og en akselafstand på 3.900 mm. I langchassis konfiguration fås de i 4x2, 6x2 og 8x4 tridem, kort eller langt førerhus, med et valg af 11 akselafstande, der spænder fra 3.900 til 6.700 mm.

Renault Trucks E-Tech T og C kan udstyres med to eller tre elmotorer, der har en samlet effekt på op til 490 kW (= 660 hk).

For at imødekomme kundernes behov mht. rækkevidde og opgaver kan Renault Trucks E-Tech T og C udstyres med fire til seks lithium-ion batteripakker, der giver mellem 390 og 540 kWh strøm. Batterierne kan genoplades med vekselstrøm (AC) op til 43 kW, eller ved jævnstrøm (DC) op til 250 kW. Disse lastbiler vil kunne køre op til 300 km på fuld opladning og op til 500 km med en opladning (250 kW), der tager en time (for et køretøj udstyret med 6 batteripakker).

Battericellerne og modulerne er leveret af Samsung SDI og samlet i Gent i Belgien, på en fabrik, der er ejet af Volvo-koncernen, som Renault Trucks selv er en del af.