Transport solution

Cirkulær økonomi af Renault Trucks

5min
T Robust

Den voksende bevidsthed om bæredygtighed og materialeindkøb får alle virksomheder til at gennemgå deres egen og deres leverandørers praksis. Hos Renault Trucks har vi forpligtet os til at sikre en bæredygtig godstransport og har genovervejet hele livscyklussen for vores lastbiler med det formål at forlænge deres levetid. Dette skridt har resulteret i et revideret udbud af brugte køretøjer og reservedele takket være brugen af renoverede dele. Dette er et af de mange tiltag i vores tilgang til at opnå en Co2 fri transport.

Principper for cirkulær økonomi

Uanset sektor er en cirkulær økonomi baseret på filosofien: at sikre, at alle produkter, der anvendes i produktionen, er en ressource. Dette indebærer ikke blot en bedre håndtering af affaldet, men også en begrænsning og herudover en fuldstændig eliminering af det. En cirkulær økonomi er baseret på et positivt kredsløb: genbrug alt, hvad der kan bruges. Ubrugelige komponenter genbruges og genanvendes også i videst muligt omfang.

Tre hovedpunkter styrer, hvordan det fungerer:

  • Økodesign: Dette omfatter hele livscyklussen, fra varers, processers eller tjenesteydelsers designfase, med henblik på at minimere indvirkningen og sørge for genanvendelse af det affald, der måtte opstå;

  • Ændring af forbrugeradfærd: ved at forlænge brugstiden og fremme et mere ansvarligt forbrug;

  • Affaldshåndtering og genanvendelse.

Som en del af vores fulde engagement i udviklingen af en bæredygtig og Co2 fri transport har Renault Trucks gentænkt livscyklussen for vores erhvervskøretøjer ved at anvende en cirkulær logik.

De tre hovedpunkter for cirkulær økonomi hos Renault Trucks

Hver ny lastbil, som Renault Trucks designer, tager højde for detaljer vedrørende dens udtjente levetid og mulighederne for genanvendelse af dens komponenter.

Regenerering, genanvendelse og genbrug er de tre søjler i vores vision for en cirkulær økonomi.

R ROBUST

Renovering af lastbiler for at forlænge deres levetid

Når en lastvogn har nået slutningen af sit første eller andet liv hos en kunde, returneres den til vores netværk. Den behandles med henblik på at blive genbrugt og "regenereret" og underkastes en streng 200-punktsinspektion. Inspektionen er baseret på tekniske punkter (drivlinje, emissionskontrolsystem osv.) og sikkerhedskomponenter (bremser, affjedring, belysning osv.). Alt valideres ved en køreprøve. Endelig udskiftes alle komponenter, der skal udskiftes, og den indbyggede software opdateres til den nyeste version. Lastbilen er fuldstændig renoveret og tilbageført til en næsten ny stand og får et SELECTION-mærke og en garanti, der er certificeret af Renault Trucks.

T X-ROAD mosaïque

Genbrug af brugte lastbiler på Used Trucks Factory: et produktionsanlæg, der giver nyt liv til erhvervskøretøjer

Fabrikken for brugte lastbiler ligger i Bourg-en-Bresse, Frankrig. Den stræber efter at nå et lignende mål: at forlænge produkternes levetid. Den tilbyder ombygninger eller komplette ombygninger af lastbiler for at tilpasse dem til markedets eller kundernes krav. Som eksempel kan nævnes eftermontering af en B100 biodiesellastbil til at køre på 100 % rapsoliebrændstof eller endog konvertering til 100 % elektrisk energi.

Used trucks factory

Used Trucks Factory udfører også mere radikale ombygninger for at forlænge køretøjernes levetid ved at tilpasse dem til andre anvendelser eller industrier: dette er især almindeligt for Renault Trucks T X-Road, T P-Road, T X64 og T X-Port lastbiler. Både på det europæiske fællesmarked og internationalt renoverer teamene brugte køretøjer for at levere specialkøretøjer til langdistancetransport, levering på byggepladser og distribution. F.eks. kan køretøjer, der var beregnet til det franske marked, forstærkes og tilpasses til brug i Afrika eller Mellemøsten. En vejtrækkerenhed kan også ombygges til en rigid.

Transformationerne foretages på fabrikken for brugte lastbiler i overensstemmelse med en industriel fremstillings- og kvalitetskontrolproces, der er lige så streng som den, der anvendes ved produktionen af et nyt køretøj. Dette forlænger lastvognens levetid eller gør det muligt at genbruge dens komponenter og dermed begrænse miljøbelastningen.

Genbrug i stedet for at erstatte: udveksling

Med Renault Trucks kan du drage fordel af en standardbytteservice. Når en lastvognskomponent har nået slutningen af sin levetid, uanset om den er defekt eller beskadiget, kan du vælge en renoveret tilsvarende del med garanti i stedet for at købe en ny reservedel. Rekonditioneringsprocessen af dele udføres på vores Renault Trucks produktionsanlæg i Frankrig.

Ved ankomsten bliver delene skilt helt ad, og hver enkelt komponent bliver inspiceret af dedikerede teams. Ureparable komponenter genanvendes, mens andre renses og renoveres for at blive genbrugt. Valideringsprocessen og de tekniske specifikationer for disse operationer og dele er i overensstemmelse med de strengeste standarder for pålidelighed, sikkerhed og miljø. Industriel rekonditionering og bænktestede specifikationer betyder, at lastvognens oprindelige ydeevne bibeholdes. Nyligt renoverede dele underkastes de samme kvalitetstest som nye dele. Når delene er valideret, kan de monteres på lastvognen, så den kan begynde sit andet liv. Standardudvekslingsdele giver samme ydeevne som OEM-dele og har den samme internationale 2-årige garanti. Der findes mere end 2 000 dele, som dækker alle systemer: motor- og gearkassedele og større komponenter, bremsesystemer, koblinger, generatorer, startmotorer, elektriske og elektroniske systemer, styring og affjedring, køling osv.

Fordelene er dobbelte:

  • De er først og fremmest økonomiske, fordi du har en del, der er af samme kvalitet som en ny del, men til en lavere pris.

  • Det er også miljøvenligt.

Hvad kan være bedre end at tilslutte sig en bæredygtig udviklingsproces og samtidig spare penge? Produktionen af renoverede dele har 60 % mindre miljøbelastning end produktionen af nye dele! Det tilskynder til et mere ansvarligt forbrug, forlænger anvendelsesperioden for dine køretøjer og deres dele og begrænser samtidig affaldsproduktionen.

Genanvendelse gælder også for de lithium-ion-batterier, der er monteret i de elbiler, som vi sælger. De kan genbruges i en anden sektor, f.eks. som hjælp til vindmølledrift, eller de kan genanvendes.

Vores lastbiler kan genbruges i 95 % og genanvendes i 98 % i overensstemmelse med ISO 22628-standarden.. hver del er mærket for at gøre det nemmere at lede den til den relevante genbrugsstation. Dele, der er omfattet af den europæiske REACH-lovgivning vedrørende fremstilling og anvendelse af kemiske stoffer, logges systematisk og markeres til de relevante organer.

Det er gennem denne globale proces og de mange praktiske foranstaltninger, der er truffet for at føre planerne ud i livet, at vi er blevet pionerer i vores cirkulære tilgang til at tilbyde erhvervskøretøjer og har sikret vores position som førende i overgangen til en bæredygtig transport. Tøv ikke med at kontakte vores eksperter for at få hjælp til vores egen rejse i forbindelse med energiomstillingen.

Jeg accepterer, at Renault Trucks, når du sender denne formular, gemmer og opbevarer mine personlige oplysninger så længe som nødvendigt for at vurdere de indsendte oplysninger og for at kunne kontakte mig igen om dette specifikke emne. Mine oplysninger kan også blive overført til Renault Trucks' partnere og distributører, som vil kunne behandle min anmodning.