Velkommen til Renault Trucks indhold
Transport solution
Kørsel med elektriske lastbiler
#JoinTheGoodMove
Elektromobilitet
Dec. 19 2022

Klimakrisen og den udbredte indførelse af lavemissionszoner (LEZ) skaber nye udfordringer og kræver betydelige ændringer i vejtransportsektoren. Af de alternative energityper, der findes i dag, elektricitet er den mest effektive måde at fjerne kulstof fra dine aktiviteter på i byområder, samtidig med at du forbliver konkurrencedygtig.
Hvad er rækkevidden for en elektrisk lastbil?
En elektrisk lastvogns rækkevidde varierer afhængigt af flere faktorer. Disse omfatter lastvognens anvendelsesformål, den last, der transporteres, kørestilen og selv de ydre forhold kan have indflydelse på en elektrisk lastvogns rækkevidde. Med Renault Trucks E-Tech-køretøjsserien kan rækkevidden nå op på 560 km*, afhængigt af hvilken type elektrisk tung erhvervskøretøj der anvendes og anvendelsesbetingelserne.
*baseret på 6 pakker med 94 kWh-batterier
Se vores rækkevidde-simulator for at få mere at vide om rækkevidden på vores elektriske lastbiler
Hvordan fungerer en elektrisk lastbil?
En elektrisk lastbil bruger en elektrisk motor, som bruger elektrisk energi. Batterier lagrer den elektriske energi, der er nødvendig for at få lastvognen til at køre, hvilket bestemmer rækkevidden.
Et batteri består af et sæt celler, der er forbundet i moduler, som er pakket ind i batterierne. De overvåges af batteristyringssystemet (BMS). Dette er en elektronisk komponent, der beskytter elbilen og batteriet mod for tidlig ældning og brand, hvis det anvendes forkert. Energitætheden øges takket være brugen af lithium-ion NMC-celler (nikkel-mangan-kobolt), som har et fremragende effekt/vægt-forhold og dermed giver det bedste kompromis mellem rækkevidde og nyttelast.
Renault Trucks' forpligtelser
Vi er afhængige af en bæredygtig forsyningskæde og foretager revisioner af forsyningskæden hos vores leverandører, herunder selve koboltminerne. Batterierne samles i Europa. Køretøjerne samles i Frankrig.
Genbrug er Renault Trucks' ansvar, når batterierne er returneret til forhandleren. Batteriernes anden levetid åbner flere muligheder, f.eks. som elopbevaringsudstyr i huse og bygninger uden netadgang eller endda solcelleanlæg. Genbrug er også afgørende for at sikre en bæredygtig løsning for elektromobilitet. Renault Trucks og Volvo Group er fuldt ud involveret i dette område, som udvikler sig gradvist i takt med, at markedet vokser.
Hvordan oplades en elektrisk lastbil?

En elektrisk lastbil oplades ved hjælp af en tilpasset stikkontakt med vekselstrøm (AC) til langsom opladning eller ved hjælp af en jævnstrømsoplader (DC) til hurtig opladning. Takket være vores innovation kan Renault Trucks tilbyde en bred vifte af bæredygtige opladningsløsninger, der passer til din virksomhed og dine behov. Renault Trucks' opladningsløsninger kan tilpasses for at give større fleksibilitet. Vi kan også hjælpe dig med at beslutte, hvilken opladningsform der er bedst egnet til at opretholde din rentabilitet, og rådgive dig om, hvordan du oplader dine elbiler.
Oplev, hvordan du installerer og vedligeholder opladningsinfrastrukturerne: Læs mere!
Stikkontakt til husholdningsbrug | Wallbox & offentlig oplader | Hurtigoplader | Industriel stikkontakt |
---|---|---|---|
2,3 kW / 10 A3,2 kW / 14 A Løsning til lejlighedsvis brug 25 h/20 h
|
3,7 kW / 16 A (1-fase) 11 kW / 16 A (3-faset)Anbefalet løsning 16 h
22 kW AC / 32 A (3-faset) Tilstand 3 Anbefalet løsning 8 h 30 for 265 kWh (4 x 66 kWh) 12 timer for 375 kWh (4 x 94 kWh) 40 kW DC / 63 A (3-faset) Mode 4
4 h 15 for 265 kWh (4 x 66 kWh) 6 h 10 for 375 kWh (4 x 94 kWh) |
AC: 7,4 kW AC / 32 A (1-fase) 8 h: 100% 6h30: 80% DC: 22 kW DC / 32 A 3 h: 100% 2 h: 80%
150 kW DC / 225 A Mode 4 1 t 20 for 265 kWh (4 x 66 kWh) 1 h 50 for 375 kWh (4 x 94 kWh) |
Mere end 22 kW 22 kW AC / 32 A (3-faset) Tilstand 2
Lejlighedsvis løsning 8 h 30 for 265 kWh (4 x 66 kWh) 12 timer for 375 kWh (4 x 94 kWh)
|
Hvor meget koster en elektrisk lastbil?
I dag er kapitalomkostningerne ved køb af en elektrisk lastbil højere end en tilsvarende ICE-lastbil. Det er dog vigtigt at tænke på de samlede driftsomkostninger (TCO ) for en elektrisk lastbil, for når den er i brug, nærmer omkostningerne ved en elektrisk lastbil sig hurtigt omkostningerne ved dens diesel-modstykke og har endda tendens til at fortsætte med at være mere omkostningseffektiv. Vedligeholdelsesomkostningerne er nemlig lavere, og energiomkostningerne er lavere end ved fossilt brændstof.
Få mere at vide om omkostningerne ved elektriske lastbiler: Læs mere!
Hvad bringer fremtiden for lastbiler?

Vejtransportsektoren skal tage udfordringen op og reducere CO2-emissionerne og opfylde de mål, der er fastsat i klimaaftalerne. Hos Renault Trucks er vi engageret i energiomlægningen og vil være ved din side, når du skal reducere kulstofforbruget i din virksomhed. Vi er overbevist om, at elektrisk energi er den mest modne løsning til at reducere emissionerne. Det er derfor, at vi i 2023 udvider vores sortiment af 100 % elektriske tunge erhvervskøretøjer med Renault Trucks E-Tech C og Renault Trucks E-Tech T.
Forudbestil en Renault Trucks E-Tech T eller C
Oplev vores udvalg af 100% elektriske lastbiler
Renault Lastbiler E-Tech Master |
Renault Lastbiler E-Tech D & D Wide |
Kommende Renault Lastbiler E-Tech C* |
Kommer snart Renault Trucks E-Tech T* |
|
---|---|---|---|---|
Brug | By- og bybyggeri | By- og forstadsbyggeri | Bybyggeri | Regional fordeling |
Anvendelsesområde | 200 km | 560 km** |
300 km (enkelt opladning) 500 km (mellem hurtigopladning i 1 time (250 kW)) |
300 km (enkelt opladning) 500 km (mellemliggende hurtigopladning i 1 time (250 kW)) |
* markedsføres i 2023
**baseret på 6 pakker med 94 kWh-batterier