Share

Report

Design: Den elektriske lastbils revolution

Elektromobilitet

Grøn energi

4min
Meeting with the design team, with a 3D truck on a screen

Paul Daintree er designchef hos Renault Trucks. Sammen med sit hold på 20 personer visualiserer han, hvordan morgendagens elektriske lastbiler vil se ud. HDD Express er revolutionerende, ikke kun i sit udseende, men også i sin arkitektur, og den markerer et klart brud med fortiden gennem et design, der sætter tilslutningsmuligheder, rækkevidde og miljøvenlighed i højsædet.

"Jeg kom til Renault Trucks France som ledende indretningsdesigner i Lyon Saint-Priest i september 2006. Siden da - og endda før det, da jeg var hos Volvo Trucks North America og Nissan Motors - har jeg altid været overbevist om, at lastbildesign ikke har noget til fælles med bildesign. En lastbil er et arbejdsredskab, ikke et livsstilsvalg. Og det er det perspektiv, man skal se på det fra.

 

Jeg designer de elektriske lastbiler i 2030

Jeg er overbevist om, at strukturen i nutidens elektriske lastbiler er fuldstændig forældet, fordi den er alt for tæt forbundet med strukturen i fortidens konventionelt drevne lastbiler. Den udnytter ikke alle de muligheder, som e-mobilitetsteknologierne og de nyeste batteriers kompakte størrelse giver, fuldt ud. Så mit team og jeg begyndte med et tomt ark, da vi satte os for at forestille os 2030's elektriske lastbil helt uden begrænsninger. Resultatet er, at HDDExpress er et helt nyt arkitektonisk koncept for e-mobilitet i byerne. Den har absolut intet til fælles med nogen traditionel lastbil!

hdd express

 

Vi så det som et spørgsmål om at forestille os et svar, der ville bryde med det, vi kender og har i dag, men som var tilpasset byernes fremtidige behov for varedistribution og levering af varer. Vores svar prioriterede ikke kun konnektivitet, rækkevidde og miljøvenlighed, men også chaufførernes sikkerhed, komfort og lokalbefolkningens bekvemmelighed.

 

Forureningsfri, stille og sikre leveringer om natten

I stedet for at placere batterierne til drivkraft foran på køretøjet, som det er tilfældet i de nuværende chassis, spurgte vi os selv, om det ville være muligt at fordele den elektriske drivkraft over hele det nye køretøjs længde. Så nu har HDD Express et særligt kompakt traktions- og styringsmodul. Det gør det muligt for føreren at bruge et system af typen Segway®. Der er ingen fysisk forbindelse med traileren eller trailerne, som er førerløse. Gulvet i hver trailer indeholder batterier, der er kraftige nok til at transportere varer - 100 % autonomt - inde i automatiserede lagerhaller.

Jeg er overbevist om, at dette princip om førerløs trailer platooning - trailere, der ikke er fysisk forbundet med trækkraftenheden - vil udvikle sig i løbet af det næste årti. Det er et effektivt svar på den store efterspørgsel fra bycentre, der ønsker lydløse, ikke-forurenende og sikre køretøjer til natlige leverancer med den højest mulige grad af automatisering.

Planen er, at HDD Express i sidste ende skal erstatte lastbiler med en last på mellem 3,5 og 10 tons - afhængigt af antallet af påhængsvogne, der er forbundet med trækkermodulet - men konceptet kan i sidste ende tilpasses til at håndtere større belastninger. Men uanset hvad det endelige resultat bliver, viste vi køretøjskonceptet på forhånd til mere end 400 Renault Trucks-kunder i 2019, og alle var begejstrede for det...

Jeg kan love jer, at vi langt fra er færdige med at udforske alle mulighederne for e-mobilitet i bymiljøer!"

 

Bio

Paul Daintree er uddannet fra Leeds University. Efter at have taget en BA i produktdesign i 1996 begyndte Paul sin karriere i bilindustrien og har aldrig forladt den. Inden han blev ansat i Renault Trucks Design Hall i 2006, havde han tidligere arbejdet hos Nissan Motors og Volvo Trucks. Han er designeren bag T-, C- og K-serierne, der blev præsenteret i 2013. Han blev udnævnt til designdirektør hos Renault Trucks i marts 2019.

Paul Daintree