Pressemeddelelse

Renault Trucks 2022 resultater

4min
Renault Trucks E-Tech modelserie
Renault Trucks 2022 resultater

Renault Trucks 2022 resultater

Energitransformation styrket med en solid indsats

Renault Trucks afsluttede 2022 med i alt 58.967 leverancer (+15%). På et turbulent europæisk marked præget af store forsyningskædeudfordringer styrkede producenten sin position med en markedsandel på 9,4 % i segmentet over 16 tons, en stigning på 0,6 point. Renault Trucks konsoliderede desuden sin position i Europa med en markedsandel på 24,2 % i segmentet for mellemtunge- og tunge elektriske erhvervskøretøjer.  På det franske hjemmemarked blev den førende position bibeholdt med en markedsandel på 29,4 % i segmentet over 16 tons og en markedsandel på 75 % for elektriske køretøjer (MHDV). Renault Trucks' leverancer opnåede en stigning på 15 % i 2022, på i alt 58.967 køretøjer, som fordeler sig således:

Europa: 52.160 enheder (+13 %) Resten af verden: 6.807 enheder (+24%)

Vækst i Europa og en stor acceleration i dekarboniseringen af transport

  • Øget markedsandel i næsten alle europæiske lande

I Europa (EU28) i segmentet over 16 tons oplevede Renault Trucks gode resultater med en stigning i antal registreringer i 19 lande og en samlet markedsandel på 9,4 %, en stigning på 0,6 point. I 6-16 tons segmentet mistede producenten 0,3 point markedsandel og afsluttede året på 7%.  

  • Øget overgang til elektrisk mobilitet 

Med åbningen af et samlebånd for Kleuster e-cargo cykler på virksomheden i Lyon, der muliggør en mere adræt distribution af last-mile leverancer samt produktionen af mellemtunge, elektriske lastbiler på Renault Trucks fabrikken i Blainville-sur-Orne, med over 1.000 lastbiler, har Renault Trucks etableret sig som en nøglespiller inden for elektrisk mobilitet.

Som bevis på dette havde Renault Trucks i Europa i 2022 24,2 % af registreringerne i markedet for elektriske køretøjer (MHDV) og fakturerede 379 Renault Trucks E-Tech D og D Wide. I Frankrig er Renault Trucks fortsat markedsleder inden for elektrisk mobilitet med en markedsandel på 75 % af markedet for elektriske køretøjer (MHDV). 

I 2022 valgte mange transportvirksomheder og lokale myndigheder Renault Trucks som leverandør til skiftet til el, herunder XPO i Frankrig, som afgav en ordre på 100 elektriske lastbiler, Barcelona City, som købte 73 Renault Trucks elektriske lastbiler til affaldsindsamling og gaderengøring, Coca-Cola, som har 30 Renault Trucks elektriske lastbiler til last-mile-leveringer til kunder i Belgien, og også Sepur, som netop har sat 18 Renault Trucks E-Tech D Wide i drift til indsamling af husholdningsaffald i 13. distrikt i Paris.

El-lastbilerne hos Renault Trucks' kunder har allerede kørt i alt 4 millioner km, hvilket svarer til en besparelse på 3.200 tons CO2.

Denne tendens forventes at fortsætte i 2023, da Renault Trucks registrerede over 1.700 ordrer på elektriske lastbiler i 2022. I slutningen af 2023 vil der blive produceret tunge el-lastbiler Renault Trucks E-Tech T til regional distribution og Renault Trucks E-Tech C til bygge- og anlægssektoren, på Bourg-en-Bresse-fabrikken i Frankrig.

Renault Trucks' fuldelektriske tunge lastbilmodelserie vil i 2023 markere et stort skridt mod dekarbonisering af vejgodstransport. Renault Trucks er nu den eneste producent, der tilbyder elektrisk mobilitet fra 650 kg e-cargo cykler til 44 tons elektriske trækkere og entreprenørlastbiler.  Disse elektriske køretøjer er en del af det fulde økosystem for dekarbonisering af transport med tilpasset støtte til vognmænd: fra vurdering og analyse af behov til opfølgning samt implementering og drift.

Renault Trucks engagement i cirkulær økonomi

For Renault Trucks er vedtagelsen af en cirkulær økonomisk model en af grundpillerne for dekarbonisering af transportindustrien. Ved at forlænge levetiden på en brugt lastbil eller reservedel reducerer Renault Trucks påvirkningen af naturressourcerne med op til 80 %. Dette er en model baseret på tre principper, nemlig regenerering, ombygning og genbrug.

I 2022 forlængede Renault Trucks levetiden på 345 køretøjer i kundernes flåder ved at renovere dem i Used-lastbilcentret i Saint-Priest. Den første flåde af istandsatte køretøjer vil blive returneret i midten af 2023, hvilket vil sætte Renault Trucks i stand til at evaluere denne aktivitet.

Renault Trucks gav også nyt liv til 132 brugte lastbiler, ombygget til nye anvendelser, i Bourg-en-Bresse. Dette antal færre ombyggede køretøjer, forklares af den manglende tilgængelighed af køretøjer, med et historisk lavt lagerniveau (1.001 enheder), og af det faktum, at vognmændene beholder deres lastbiler længere. Som en direkte konsekvens af denne mangel er Renault Trucks' leverancer af brugte køretøjer i 2022 faldet med 25% i forhold til året før.

CO2-neutral i 2040

Renault Trucks har forpligtet sig til at øge dekarboniseringen af sine aktiviteter for at hjælpe med at holde stigningen i den globale temperatur under 1,5°C ved udgangen af århundredet. Producentens mål, etableret som en del af Science Based Target-initiativet (SBTi), er baseret på videnskabelige data.

Fra 2040 og frem vil Renault Trucks udelukkende sælge lastbiler, der er 100 % fossilfri.

Om Renault Trucks  Renault Trucks, der er fransk lastbilproducent, har leveret professionelle transportløsninger siden 1894, fra elektriske ladcykler og lette erhvervskøretøjer til tunge trækkere. Renault Trucks har forpligtet sig til energiomstilling og tilbyder brændstofeffektive køretøjer og et komplet udvalg af 100 % elektriske lastbiler, med en øget levetid gennem en cirkulær økonomitilgang.

Renault Trucks er en del af Volvo-koncernen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørudstyr samt industri- og marinemotorer. Koncernen leverer desuden komplette finansierings- og serviceløsninger.   Nøgletal:  9.450 medarbejdere på verdensplan 4 produktionssteder i Frankrig 1.400 salgs- og servicepunkter på verdensplan. 59.000 solgte køretøjer i 2022

 

For yderligere information:   www.renault-trucks.dk

Helle Hartvigsen Tlf. +45 41 39 32 16 helle.hartvigsen@renault-trucks.com 

Set canonical URL
Off