Pressemeddelelse: Renault Trucks samler og monterer E-cargo cykler med Kleuster

Renault Trucks samler og monterer E-cargo cykler med Kleuster

I forbindelse med dekarbonisering inden for professionel mobilitet, samarbejder Renault Trucks nu med Kleuster, der producerer el-ladecykler, for at samle og distribuere Freegônes e-cargo cykler. Disse ladcykler vil blive samlet i Renault Trucks' anlæg i Vénissieux og distribueret via det europæiske netværk. Gennem dette partnerskab tilføjer Renault Trucks ny last-mile løsning til modelprogrammet af elektriske køretøjer.

For at imødekomme kravene til bymæssig logistik er Renault Trucks gået ind i cykellogistik området ved at indgå partnerskab med Kleuster om at producere Freegônes på virksomhedens Vénissieux-fabrik. Disse e-lastcykler sælges gennem det franske Renault Trucks netværk og i dets europæiske netværk fra 2023.

Et partnerskab med synergi og komplementære produkter Ved partnerskabet med Kleuster deler Renault Trucks sin ekspertise, infrastruktur og produktionskapacitet. Freegônes’ montage og logistik er flyttet til en 2.100 m2 stor bygning på Renault Trucks’ Vénissieux-lokation, hvilket også styrker den regionale økonomi.

Renault Trucks har allerede etableret et produktionshold bestående af 12 medarbejdere, for at imødekomme den stigende efterspørgsel. På meget kort sigt vil produktionskapaciteten femdobles i forhold til 2022.

Kleusters Freegônes er et fremragende produkt udviklet gennem mange års forskning og tilpasninger baseret på feed-back, med en portefølje af kunder, der primært arbejder inden for last-mile leveringer. Næsten 200 Freegônes kører i øjeblikket over hele Frankrig. Nogle har kørt i over 7 år, et vidnesbyrd om cyklernes pålidelighed og holdbarhed.

Ved at integrere Kleuster produkter som supplement til modelserien af el-køretøjer, tilbyder Renault Trucks erhvervskunder en effektiv og innovativ løsning til last-mile leveringer. Renault Trucks er nu den eneste europæiske producent med så stort et modelprogram af elektriske køretøjer - fra 650 kg op til 44 t vogntogsvægt.

Et partnerskab til gavn for både brugere og bymobilitet Ved at bruge lastbilproducentens distributører i flere europæiske lande kan Kleuster få fordel af et tæt og lokalt netværk og garantere førsteklasses salg og eftersalgsservice. Renault Trucks på sin side tilføjer endnu et produkt og åbner op for potentielle nye kunder ved at dække hele logistikkæden. Freegônes tager over, hvor varevogne stopper.

"E-lastcykler kan være en god mulighed for kunder i bymiljøer. Gennem dette partnerskab med Kleuster differentierer Renault Trucks sig og går forrest i at tilbyde endnu bedre løsninger til vores nuværende og fremtidige kunder,” siger Bruno Blin, præsident hos Renault Trucks.

Kleuster Freegônes: Pålidelig, holdbar og omkostningseffektiv Freegônes’ størrelse og smidighed gør det muligt at komme tæt på leveringsstederne og dermed kunderne. Med en rækkevidde på 80 km kan denne el-lastcykel være mere produktiv end en bil og mere omkostningseffektiv takket være dens lave transportomkostninger.

Freegônes er bygget på et chassis med stærk chassisramme og er den eneste ladcykel på markedet, der tilbyder 5 moduler (tørboks, køleboks, madservice, ladopbygning og skraldeopbygning, hver med sine specifikke funktioner. Mens Freegônes-tørkassen har uovertruffen bæreevne (350 kg nyttelast og 2 m3 nyttevolumen), er Freegônes-køleboksen den eneste e-lastcykel, der tilbyder ATP-godkendt temperaturkontrol fra -25°C til +4°C. Med skraldeopbygning er det den eneste el-lastcykel, der automatisk kan læsse af i en tipvogn eller container på mindre end 20 sekunder. Denne modulære fleksibilitet gør e-lastcyklen ideel til en række forskellige opgaver, lige fra indsamling, levering af pakker eller dagligvarer, kurertjenester, håndværk, affaldsindsamling, vedligeholdelse af grønne områder og fødevaresektoren.

"Renault Trucks er den ideelle partner til at støtte Kleusters vækst. Begge virksomheder er forpligtet til at levere de bedst mulige bymobilitets løsninger i meget tæt befolkede miljøer. Et samarbejde med Renault Trucks gavner både vores virksomheder og bidrager til miljømål, samtidig med at de opfylder behovene hos nuværende og potentielle kunder,” siger Gérard Têtu, grundlægger og administrerende direktør for Kleuster.

Om Kleuster Gérard Têtu, der var klar over udfordringerne ved mobilitet i byerne, grundlagde Kleuster i 2012. Kleuster  producerer den elektriske ladcykel Freegônes. Ambitionen for den franske virksomhed, med base i Lyon, og dens tyve ansatte: at tilbyde et pålideligt, bæredygtigt og rentabelt arbejdsredskab til fagfolk, der opererer i byområder med høj befolkningstæthed.

Freegônes, baseret på et enkelt chassis, rummer 5 moduler (tørcelle, kølecelle, mad, bakke og affaldsbeholder) og er beregnet til en bred vifte af anvendelser. Kleuster-løsningen er blevet testet af hundrede fagfolk som Véolia, Intermarché, Leclerc Drive, Lime, Cityscoot, Métropole de Lyon, osv. Kleuster Freegônes er tilgængelig fra €319 ekskl. moms om måneden.

I 2020 sluttede Kleuster sig til Jean Lain Mobilités-gruppen, Top 20 bildistributionsgrupper i Frankrig til stede i den franske alpebue og samler mere end 1.800 medarbejdere. Jean Lain Mobilités genererede et konsolideret salg på €850 millioner i 2021. Mere info: www.jeanlain.com

Om Renault Trucks    På baggrund af mere end et århundredes fransk lastbil know-how, tilbyder Renault Trucks en bred vifte af services og køretøjer (fra 3,1 til 120 T), til lokal og regional distribution, anlægsbranchen og langdistancekørsler. Renault Trucks tilbyder brændstofeffektive køretøjer og en komplet modelserie af 100 % elektriske lastbiler.

Renault Trucks er en del af Volvo-koncernen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørmaskiner samt marine- og industrimotorer. Koncernen tilbyder også komplette løsninger til finansiering og service.

Nøgletal:  9.450 medarbejdere globalt  4 produktionsanlæg i Frankrig  1.400 salgs- og servicesteder globalt  54.000 solgte køretøjer i 2021

For yderligere information:  www.renault-trucks.dk Helle Hartvigsen Tlf. +45 41 39 32 16 helle.hartvigsen@renault-trucks.com