100 elektriske lastbiler til XPO i Frankrig

100 elektriske Renault Trucks lastbiler til XPO
XPO overgår til en bæredygtig flåde i Frankrig med en skelsættende investering i 100 elektriske lastbiler

100 elektriske Renault Trucks lastbiler til XPO

XPO, en pioner inden for godstransport med alternativ energi i Frankrig, har indgået aftale om at købe 100 elektriske lastbiler fra Renault Trucks. XPOs investering er på baggrund af virksomhedens test af Renault Trucks E-Tech D 16-tons lastbil i Lyon- og Paris-regionerne siden oktober 2021. Renault Trucks er en mangeårig leverandør til XPO-flåden.

XPO har til dato afsluttet ordrer på 65 elektriske lastbiler, hvor alle 100 lastbiler leveres i perioden fra fjerde kvartal 2022 til 2024. De 16-tons og 19-tons tunge køretøjer vil være baseret på 28 XPO Less-Than-Truckload (LTL) lokationer i Frankrig, og vil blive brugt til palletransport.

Virksomheden forventer at foretage omkring 25 % af sine leverancer med elbiler i 2030, hvilket vil reducere CO2-emissionerne med mere end 26.000 t. Med Renault Trucks ordren positionerer virksomheden sin flåde i henhold til fremtidige reguleringer inden for leverancer i byområder, samtidig med at de hjælper kunderne med at nå deres dekarboniseringsmål. XPO har udtalt, at det ønsker at reducere sine CO² emissioner i Frankrig med mindst 25 % inden 2030, sammenlignet med 2019.

De økonomisk rentable Renault Trucks E-Tech lastbiler har en lastekapacitet på 18 til 21 paller og er udstyret med en 185 kW motor. Med en rækkevidde på op til 250 km på en enkelt opladning reducerer hver lastbil CO² emissioner med anslået mængde på 45,7 t om året sammenlignet med dieselkøretøjer. Bilerne kører uden direkte CO2-udledning og reducerer støj- og lugtforurening markant, hvilket gør dem velegnede til leverancer i byområder. De udsender også færre fine partikler og har med færre vibrationer, hvilket reducerer chaufførens træthed. For at optimere sikkerheden er alle lastbiler udstyret med et 360° kamera, der reducerer blinde vinkler.

Bruno Kloeckner, adm. direktør i Frankrig, XPO Logistics, har udtalt: "Vi havde en positiv oplevelse med at teste den første Renault Trucks el-lastbil til leveringer i byområder. Vores nye ordre på 100 helelektriske lastbiler er en skelsættende aftale for både XPO og Renault Trucks i Frankrig. Vi har foretaget en stor investering for at udstyre vores anlæg med mere end 80 el-ladepunkter. Dermed bevæger vi os hen imod en mere bæredygtig vejtransport og støtter vores kunder så meget som muligt i at dekarbonisere deres forsyningskæder. ”

Christophe Martin, administrerende direktør for Renault Trucks i Frankrig tilføjer: "Vi er glade for at bidrage til XPO's grønne omstilling med den største ordre på Renault Trucks el-lastbiler i Frankrig. Vores forhold til XPO er bygget på gensidig tillid gennem mange år, og er en af de nøglefaktorer, der førte til denne aftale. Renault Trucks er førende på det franske marked inden for bæredygtighed, og vi har pligt til at lede vejen mod bæredygtig transport."

XPOs forpligtelse til miljømæssig ansvarlig transport af varer

XPOs elektriske leveringsløsning er virksomhedens seneste investering for at hjælpe sine kunder med at reducere CO2-aftrykket fra deres forsyningskæder. Virksomheden har en af de mest moderne og sikkerhedsudstyrede transportflåder i Europa, styret af digital teknologi for end-to-end effektivitet. Mere end 95% af XPO's europæiske flåde overholder Euro VI-emissionsregulativerne.

XPOs lederskab inden for bæredygtig vejtransport i Frankrig omfatter blandt andet:

• Banebrydende indenfor godstransport med alternativt brændstof siden 2015, med lastbiler, der kører på flydende naturgas (LNG) og komprimeret naturgas (CNG), som begge reducerer fine partikelemissioner og udleder 70 % mindre nitrogendioxid; og lastbiler, der kører på biogas, hvilket reducerer CO2-udledningen med 80 %. XPOs flåde i Frankrig omfatter nu 230 af disse alternative brændstofkøretøjer.

• En stor 2020-investering i 500 køretøjer fra Renault Trucks, inklusiv trailere udstyret med Euro VI-D-kompatible dieselmotorer, den strengeste europæiske emissionsstandard.

• Løbende træning af chauffører i miljøvenlige kørselsteknikker og udvidet teamtræning indenfor alternativ energitransport.

Om XPO XPO (NYSE: XPO) er en af de største udbydere af aktiv-baseret Less-Than-Truckload (LTL) transport i Nordamerika med proprietær teknologi, der flytter varer effektivt gennem sit netværk. Sammen med sin forretning i Europa betjener XPO cirka 43.000 afsendere med 564 lokationer og 38.000 ansatte. Virksomheden har hovedkontor i Greenwich, Conn., USA. Besøg xpo.com for mere information, og besøg XPO på Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram og YouTube.

Om Renault Trucks  Renault Trucks, der er fransk lastbilproducent, har leveret professionelle transportløsninger siden 1894, fra de lette erhvervskøretøjer til tunge trækkere. Renault Trucks tilbyder brændstofeffektive køretøjer og et komplet udvalg af 100 % elektriske lastbiler, med en øget levetid gennem en cirkulær økonomitilgang.

Renault Trucks er en del af Volvo-koncernen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørbiler samt industri- og marinemotorer. Koncernen leverer desuden komplette finansierings- og serviceløsninger.   Nøgletal:  9.450 medarbejdere på verdensplan 4 produktionssteder i Frankrig 1.400 salgs- og servicepunkter på verdensplan. 54.000 solgte køretøjer i 2021