Testimonial

Renault Trucks K - Litauen - Vilniaus Region Keliai

Bygge og anlæg

RENAULT TRUCKS K - LITHUANIA - VILNIAUS REGIONO KELIAI

Det offentlige vejvedligeholdelsesselskab i Vilnius-regionen sørger for snerydning og saltning af de lokale veje for at sikre, at de er sikre for køretøjer, der kan køre på dem. Saulius Batvinksas, leder af virksomhedens mekaniske afdeling, opregner de fordele, som Renault Trucks K udstyret med sneplove tilbyder.

VILNIAUS REGIONO KELIAI

 

1990: etableringsår.

300: antal ansatte.

32: antal lastbiler med opsamlingsbunker, herunder 1 Renault Trucks K og 8 Renault Kerax.

2 000 KM: samlet længde af de asfalterede veje, der skal vedligeholdes.

VILNIAUS REGIONO KELIAI
Hvorfor valgte du Renault Trucks K?

Saulius Batvinskas - Vi opstillede vores krav og ønsker og udbuddet viste, at Renault Trucks K levede op til vores forventninger. Den er perfekt tilpasset vores behov, og det er det, vi leder efter: et fornuftigt brændstofforbrug, naturligvis, men også stor robusthed, så den kan modstå temperaturforskelle og korrosionsproblemer.

 

Hvad er lastbilens vigtigste fordele?

S.B - LT Motorens kraft og dens effektive bremsesystem. Køretøjet har fuldt beskyttede tromlebremser. De er meget nyttige og yderst effektive, når vi arbejder om sommeren i stenbrud eller om vinteren på vejene. Den har også en funktion til nedsat hastighed. Det er et virkeligt aktiv om vinteren, når vi salter, et arbejde, der ikke indebærer kørsel ved høj hastighed.

5%

De brændstofbesparelser, som Renault Trucks K giver i forhold til de andre køretøjer i flåden.

Er køretøjets brændstofforbrug en fordel?

S.B - Vores køretøjer har generelt et stort forbrug på grund af den høje belastning, vi transporterer. Renault Trucks K har et 5 % lavere forbrug end vores andre køretøjer. Dens tank indeholder ca. 350 liter, hvilket giver os mulighed for at tilbagelægge mellem 500 og 600 kilometer.

VILNIAUS REGIONO KELIAI

"Vi har ikke haft nogen problemer med Renault Trucks K"

Saulius Batvinskas
Under hvilke forhold arbejder dine køretøjer?

S.B - Det var specificeret i vores tekniske krav: Køretøjerne skal kunne køre ved temperaturer fra -40 °C til + 40 °C. I vinter havde vores Renault Trucks-køretøjer ingen problemer med at starte på trods af negative temperaturer på helt ned til - 30 °C. Andre fordele ved Renault Trucks K er bl.a. kofangeren i stål og den omstændighed, at alle vitale enheder er godt beskyttet.

 

 

Hvilken slags udstyr hjælper chaufførerne i deres arbejde?

S.B - Bakspejlernes form giver et meget bredt udsyn, og sidespejlene er godt beskyttet mod sne og stænk. Hjulene, der er forsænket under køretøjet, sender ikke stænk ud på siderne. Hvad angår komforten i kabinen, har Renault Trucks tænkt på alt. De opvarmede sæder er både højde- og ryglænsjusterbare. Vores chauffører sætter også særlig pris på førerhusets rummelige dimensioner. Det er meget praktisk, især hvis de har en kasse med værktøj med til deres arbejde.

 

VIEWPOINT
RENAULT TRUCKS K - LITHUANIA - VILNIAUS REGIONO KELIAI

Ricardas Kasperavicius, fører af Renault Trucks K.

Den slags arbejde, som 36-årige Ricardas Kasperavicius udfører, afhænger i høj grad af vejret. Han rydder sne eller salter, arbejder om natten eller i myldretiden og kører på en af hovedvejene fra Trakai, en lille historisk by, til Vilnius, 30 kilometer væk. Han blev ansat i virksomheden for 15 år siden, og han erklærer: "Det er en sand fornøjelse at køre med Renault Trucks K. Alt er så stille, og der er ingen vibrationer. Denne vinter i Litauen faldt temperaturen kraftigt i Litauen med kraftige snefald".

For Ricardas' vedkommende er Renault Trucks K perfekt egnet til den strækning, han passer på. "Du kan laste op til ca. 11 tons salt eller sand, hvilket er mere end i andre lastbiler", forklarer han.

Et lavere brændstofforbrug er en anden af Renault Trucks K's vigtigste fordele. Uden at kende det nøjagtige tal ser Ricardas ofte køretøjet vende tilbage fra en mission med tanken mere end halvt fyldt. Den er særlig velegnet til arbejde i bymiljøet og kan også udstyres med to sneplove. "De giver os mulighed for at gøre mere og gøre det hurtigere. Det arbejde, som jeg nu kan udføre alene, ville tidligere have krævet to køretøjer", understreger Ricardas. Men hastighed skal ledsages af sikkerhed, især under ugunstige vejrforhold.

Chaufføren skal være meget forsigtig med at bruge både de forreste og de laterale knive. Der er flere ting, der skal gøres næsten samtidig: overvågning af vejen, kontrol af, at sneen bliver ryddet effektivt, og kontrol af saltningen. Dette kræver stor koncentration. "Man skal være meget forsigtig; alt foregår med bakspejlene", forklarer chaufføren. Da Trakai ligger i et landbrugs- og skovområde, kører Ricardas nogle gange i ujævnt terræn, hvor han kan køre fast. Det er meget nyttigt at låse differentialet.

"Når vi skal køre på marker, begynder baghjulene at skride ud. Men låsningen gør opgaven lettere. Ved at bruge dette system hjælper vi den anden drivaksel med at få fat i den anden drivaksel, så køretøjet kan bevæge sig meget lettere fremad", forklarer chaufføren.