Testimonial

Renault Trucks K 520 - Reunion Island - ST2D

Bygge og anlæg

6min
RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D

På Reunion Island transporterer og leverer Renault Trucks K 520 byggematerialer til byggepladserne i et ofte ujævnt, ujævnt og svært tilgængeligt terræn.

ST2D

 

OPRETTET: 1998

Aktivitet: transport og levering af byggematerialer

ARBEJDSKRAFT: 3

FLOTTE 3 lastbiler til byggepladser, herunder en Renault Trucks K 520

RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D

Reunion er en vulkanø på 2.500 km², der ligger i Mascarene-arkipelaget i Det Indiske Ocean, ca. 700 km øst for Madagaskar og næsten 10.000 km fra Frankrigs hovedstad. Det høje relief og de lokale klimatiske forhold har skabt et barskt landskab, der er udsat for meget store risici (erosion, jordbevægelser og oversvømmelser), men som også byder på en rig, enestående og enestående naturarv.

1,66 mia. euro

Udgifterne til anlæg af den nye kystvej på pyloner på over 12 km, som udføres af Bouygues, Vinci og Eiffage for at forbinde Saint-Denis, den administrative hovedstad, med byen Le Port, i den nordvestlige del af øen.
FORBEDRING AF BYKYSTEN

Med 330 indbyggere pr. kvadratkilometer har dette franske oversøiske territorium landets tredjestørste befolkningstæthed. De 840 000 mennesker, der er koncentreret i kystområderne, skal have mulighed for at finde en bolig og let kunne bevæge sig rundt. For at opfylde disse behov opstår der flere og flere byggepladser rundt omkring på øen. Det næste store projekt, som Bouygues, Eiffage og de Vinci står for, er et godt eksempel: Det drejer sig om at anlægge en kystvej på pyloner mellem Saint-Denis og byen Le Port i øens nordvestlige hjørne, som skal erstatte den nuværende kystvej, der er truet af klippeskred og regelmæssigt overbelastet af trafikken.

 

 
LEVERING AF BYGGEMATERIALER MED RENAULT-LASTBILER K

Max Damour, en 45-årig ejerchauffør, arbejder for visse byggepladser hos Vinci samt for en række andre lokale bygherrer. Han er medstifter og medleder sammen med sin bror af familietransportfirmaet ST2D. Siden han startede virksomheden i 1998, har Max transporteret alle typer byggematerialer (byggeplader, forskallingselementer og bjælker) og leveret dem til de forskellige byggepladser for offentlige arbejder. "Vi har i alt tre byggepladebiler og to chauffører: en ansat og mig selv. Vi har altid været trofaste over for Renault Trucks-køretøjer", siger han. Den seneste er en Renault Trucks K 520, som blev anskaffet i juli 2014 som erstatning for den Renault Kerax, som Max havde brugt i mere end 10 år.

2 SPØRGSMÅL TIL...

Max Damour, chauffør på Renault Trucks K og medstifter af transportvirksomheden ST2D.

RENAULT TRUCKS K 520 - REUNION ISLAND - ST2D
 
Føler du dig sikker om bord på din Renault Trucks K?

Max Damour - Ja, lastbilen føles meget sikker. Dens gode vejgreb overbeviste mig hurtigt. Desuden kan jeg ikke mærke nogen forskel på, om jeg kører lastet eller tomt. Den automatiske aktivering af forlygterne, når man kører ind i en tunnel eller ved mørkets frembrud, bidrager til en følelse af sikkerhed og ro ved rattet. Desuden er parkeringsbremsekontrollen meget nem at anvende, og den udløses automatisk, så snart et gear er lagt i.

 

Hvordan vurderer du bilens komfort?

M.D. - Renault Trucks har bygget dette køretøj med føreren i tankerne; det kan man se på ergonomien i førerhuset. De forskellige betjeningsknapper er samlet og let tilgængelige. Kabinen med køjen er rummelig og dyb, og udsynet er fremragende takket være køretøjets højde. Hvad angår motoren, er DTI 13 520 hk meget støjsvag, både under kørsel og ved brug af kranen. Det gør kørslen meget lettere og meget mindre trættende. Kørekomforten forbedres også af hastighedsregulatoren og -begrænseren. Faktisk får man virkelig indtryk af, at man kører i en bil!

K 520'S FREMRAGENDE MANØVREDYGTIGHED

 

"K 520 er øjeblikkets kuriositet. Mange mennesker på øen er så imponerede over den, at de kalder den 'Transformer', med henvisning til filmen, hvor biler forvandler sig selv til robotter", forklarer han. Frem for alt er denne nye 32-tons GVW-lastvogn, der er udstyret med en fladpude og en kran, udstyret med betydelige forbedringer, der gør det muligt for den at køre på de barske, stenede, ujævne og ofte vandfyldte terræner, som man støder på på Réunion Island. Max roser først og fremmest robustheden af dens kofangere og chassis i stål. "Den er meget mere modstandsdygtig end vores to andre lastbiler fra forskellige producenter", siger han. Lastbilen er også ekstremt manøvredygtig på trods af dens betydelige længde på 10,5 m. "Den gør det muligt for os at køre komfortabelt i vanskeligt terræn, fordi dens brændstoftank er meget højt placeret, og affjedringen er fremragende. Dens venderadius er også meget god. K 520 er meget lettere at manøvrere end en af vores andre lastbiler, selv om den er 2 m kortere. Det er heller ikke noget problem at køre ned ad den stejlt skrånende vej til mit hjem i den nordlige del af øen", siger han begejstret.

 

EKSTRA TRÆKKRAFT TIL AT KOMME UD AF KOMPLEKSE SITUATIONER

K 520's motor gør også, at den skiller sig ud. DTI 13-motoren reagerer meget godt på stigninger og giver en god opsamling. Aktivering af offroad-tilstanden giver også ekstra trækkraft til at komme ud af kritiske fastklemte situationer. Ifølge Max Damour gør denne tilstand det muligt at trække tunge belastninger ved gradvist at øge motorhastigheden, samtidig med at man undgår at baghjulene skrider ud.