Testimonial

Renault Trucks C Optitrack - Frankrig - Transports Ferrato

Bygge og anlæg

6min
RENAULT TRUCKS C OPTITRACK - FRANCE - TRANSPORTS FERRATO

Christian Vinet har kørt den nye Renault Trucks C Optitrack siden april og har allerede haft mulighed for at teste køretøjets ydeevne under mange forskellige forhold: på veje, byggepladser og glatte overflader. Det har vist sig at være et let manøvredygtigt, alsidigt og robust køretøj.

TRANSPORTER FERRATO

 

AKTIVITET: udlejning af lastbiler med chauffører til offentlige arbejde og vejarbejde.

GRUNDLAGT: 1962 i Marseille.

FLÅDE: 55 køretøjer, herunder 8 helt egne Renault Trucks T-køretøjer og 4 køretøjer til langtidsleje.

MEDARBEJDERE: 50.

RENAULT TRUCKS C OPTITRACK - FRANCE - TRANSPORTS FERRATO

Klokken seks om morgenen. Knap et par kilometer fra den gamle havn i Marseilles, gør Christian Vinet sig klar til at begynde sin arbejdsdag hos Transports Ferrato, et firma, der er specialiseret i at leje lastbiler med chauffører til offentlige arbejde og vejarbejde. Dagens program består i at hente en gravemaskine i havnen i La Ciotat og køre den til en byggeplads. Derefter tager han til stenbruddet i Gardanne for at hente et læs murbrokker til genbrug, og til sidst kører han til et vejarbejde nord for byen. Dette er et skema, der indebærer til- og frakobling af forskellige trailere mellem hver opgave. Og i lidt over en måned har Christian Vinet nu arbejdet med en Renault Trucks C udstyret med Optitrack-systemet i en 4x2-konfiguration.

 

ET KØRETØJ, DER ER TILPASSET ALLE SLAGS SITUATIONER

"Jeg ønskede at erstatte en 6x4-trækker med et andet toakslet køretøj, der kan trække 50 t., forklarer Robert Ferrato. Den skal både være kraftfuld og i stand til at komme ud af alle slags situationer på vanskeligt underlag. Og jeg traf den rigtige beslutning." Christian koblede en tankvognstransporter-semitrailer til Renault Trucks C Optitrack og gjorde sig klar til at køre til La Ciotat. "Jeg har kørt med dette køretøj i en måned, og indtil nu er jeg meget tilfreds med det, for det har kvaliteter, som jeg ikke havde forventet, især ikke af en 4x2!" Christian har kørt lastbiler i 23 år. "Jeg startede med at køre lastbiler med trækker og sættevogn på motorveje og gik derefter over til transport inden for offentlig arbejde. Jeg er også mekaniker."

På dette tidspunkt om morgenen kører trafikken stadig glat på motorvejen med udsigt over kysten. For at nå frem til skibsværftet skal Christian køre gennem den gamle bydel, gennem hele den gamle havn, gennem et par snævre rundkørsler osv. La Ciotat er ikke beregnet til denne type køretøjer, men Christian når frem til sin destination uden problemer.

Gravemaskinen er parkeret på en øde grund, omgivet af en række gamle, nedlagte hangarer fra La Ciotats glorværdige år. Nu er værftet ved at få nyt liv takket være byggeri og vedligeholdelse af superyachter. Et par minutter senere er gravemaskinen blevet fastgjort sikkert til tankvognen, og Christian er tilbage på vejen. Trafikken er tættere nu, og den bremser ofte op, går i stå og involverer bakkeskift. "Jeg er imponeret over Renault Trucks C's vejgreb. Gearskiftet er helt smidigt takket være den automatiserede manuelle gearkasse, som er godt kalibreret. Det er blot at sætte hastighedsregulatoren i cruise mode, og så bremser køretøjet af sig selv. Jeg bruger ikke bremsepedalen særlig meget." Let kørsel, der har en positiv indvirkning på forbruget. "Sammenlignet med den tidligere Renault Premium på den samme strækning kan man nemt spare mellem 160 og 180 L. Man kommer aldrig uden for det grønne område, når man kører i automatkørsel."

 

 

ALSIDIGHED I TERRÆN

Når vi er tilbage på Transports Ferratos depot, er det tid til at skifte påhængsvogn. Christian kobler en semi-tipper lastet med grus til stenbruddet i Gardanne, ca. 40 km uden for Marseille. De lokale forhold kan gøre tingene komplicerede: Der har været meget regn for nylig, og det skrånende stenbrudsområde vil sandsynligvis være mudret og glat. Dette kridtbrud genbruger nu inert affald fra bygge- og anlægspladser til byggematerialer. Når han er ankommet, kører Christian kipperbilen med en totalvægt på 27 t. mod aflæsningsområdet i en labyrint af glatte spor på stejle skråninger. "Så snart det bliver besværligt, og man mærker, at bagenden begynder at skride, skal man straks skifte til Optitrack-tilstand for at aktivere de 2 forreste drivhjul." Og så er Renault Trucks C Optitrack i stand til at overvinde forhindringerne under forhold, der normalt ville få en 6x4 til at miste trækkraft og hæmme dens fremdrift, og det er den i stand til. "Jeg behøver kun at trykke på en knap på instrumentbrættet for at aktivere Optitrack-systemet. Derefter kan jeg glemme alt om det, for når køretøjet når op på 25 km i timen, deaktiveres det automatisk."

Det giver Christian ro i sindet til at fokusere på kørslen og på at køre i sving og på skråninger med den rigtige hastighed. Når han skal læsse af, skal han bakke op ad en rampe, der fører op til toppen af en bunke murbrokker, en manøvre, som Renault Trucks C Optitrack er i stand til at klare uden problemer. "Jeg er allerede kørt fast sammen med andre lastbiler på denne stigning uden at kunne flytte mig, fordi kofangerne havde gravet sig ned; Renault Trucks C Optitrack har en meget større frihøjde og en kofangervinkel, der gør det muligt at køre overalt, selv på "forfærdelige" overflader!"

Christian Vinet

"Du kan rive bjerge ned, det er ustoppeligt."

Christian Vinet chauffør hos Transports Ferrato
MÆRKBARE FORBEDRINGER AF PRODUKTIVITETEN

Renault Trucks C Optitrack er også blevet testet ved sammenkobling af en trailer til et varmeblandingsanlæg. En lang og vanskelig operation, der tager mindst tre kvarter. "Disse trailere er ekstremt tunge og kan være op til 35 m lange.

Man skal huske på, at denne type manøvrer skal være nøjagtig ned til nærmeste centimeter, fremad, bagud, igen og igen... Og som regel er koblingen rødglødende efter tre kvarter."

Endnu en gang kan Christian ikke skjule sin overraskelse over Renault Trucks C Optitrack's præstationer: "Den er utrolig manøvredygtig, jeg var forbløffet over den bløde opstart ved hjælp af firehjulstrækket. Den var i stand til at få gang i en trailer, der havde stået stille i meget lang tid og havde nogle bremseproblemer! Optitrack-systemet gør det muligt for den bageste drivaksel at få den i gang, men jævnt, uden at koblingen protesterer." Mekanikerens øje analyserer nøje og kompromisløst sit køretøjs ydeevne. For kunden er til stede og kan selv tage stilling til det lejede køretøjs ydeevne og beslutte, om han vil stole på det igen ... eller ej! "Den har fået et meget godt ry på byggepladserne, så meget, at jeg allerede har reservationer, der løber ind i næste år."

HOLDBARHED GRANULATER

Durance Granulats ligger i et kridtbrud i Gardanne og udvinder kridt fra alluviumsten og genbruger inert (ikke-forurenende) affald fra byggeindustrien til fremstilling af byggematerialer.

"Virksomheden er en pioner på dette område i regionen", understreger Alexandre Liegeon, der er leder af stedet. "Hvert år modtager vores anlæg - Gardanne og Meyrargues - ca. 300.000 t inert materiale samt tipvognsladninger med murbrokker fra affaldsbehandlingsanlæg." Der er tale om et hurtigt voksende marked, da de genbrugte materialer er billigere og af bedre kvalitet end naturprodukter. "Genbrugsprocessen giver os mulighed for at bevare de samme egenskaber som de oprindelige materialer." Denne aktivitet indebærer stor aktivitet af lastbiler på stenbruddets snoede spor med materialer til aflæsning eller færdige produkter til levering.

I øjeblikket genanvendes 60 % af dette murbrokker til et "nyt liv" som aggregat - en aktivitet, der bl.a. bevarer naturressourcerne, undgår en overdreven ophobning af affald i opbevaringscentrene og begrænser vejtransportens indvirkning ved at fremme tovejstransport.

 

 

KOMFORT GÅR HÅND I HÅND MED SIKKERHED OG ROBUSTHED

"Jeg bruger omkring 6-7 timer om dagen i denne lastbil, uden at tælle pålæsning, aflæsning og skift af sættevogn med", understreger Christian. "Der er helt stille i Renault Trucks C førerhuset takket være de dobbelte ruder. Alt er godt designet, og alle betjeningselementer er inden for rækkevidde. Bluetooth®-systemet er blevet forbedret, computeren er intuitiv, opbevaringsrummene er mere rummelige, køjen er mere komfortabel... Det betyder, at det altid er en fornøjelse at komme på arbejde hver morgen, jeg føler mig meget mindre stresset og bliver ikke så træt. Vi kan programmere vores fartskriveradvarsler 10, 15 eller 20 minutter før vi skal stoppe, hvilket giver os tid til at finde et sted at parkere." Komforten forbliver den samme uanset terrænet. "Jeg var overrasket over at finde førerhuset så komfortabelt; det er på støddæmpere i stedet for luftpuder som min tidligere Renault Premium. Selv hvis vi kører over mudret eller stenet terræn, forbliver førerhuset stabilt og kompenserer hele tiden uden problemer." Stålkofangere, høj frihøjde og en forstærket sættevogn er alle funktioner, der giver køretøjet sikkerhed og pålidelighed. For Robert Ferrato får Renault Trucks C Optitrack topkarakter i øjeblikket. "Jeg ville have en manøvredygtig 4x4-traktor, der også har en høj ydeevne og er økonomisk, ikke kun med hensyn til brændstof, men også med hensyn til slitage; dæk, bremser, kobling osv. Det er rigtigt, at dette køretøj stadig er ret nyt, men indtil nu er vi tilfredse, og vores kunder beder om mere!"

"PRODUKTFORDELEN"
OPTITRACK-SYSTEMET

To hydrauliske motorer monteret i forhjulene på en Renault Trucks C gør det muligt for køretøjet midlertidigt at benytte sig af firehjulstræk. Optitrack-systemet er let at aktivere og kan anvendes mellem 0 og 25 km/t, hvorefter det automatisk kobles fra. Det er forbundet med den automatiserede manuelle gearkasse Optidriver og er kompatibelt med den hydrauliske retarder fra Voith. Dette gør det muligt for et køretøj udstyret med Optitrack at være alsidigt, økonomisk og kraftfuldt på én gang og samtidig at kunne transportere en højere nyttelast end et konventionelt firehjulstrækskøretøj. Renault Trucks C Optitrack har en venderadius, der gør det muligt at køre overalt og komme ud af vanskelige situationer i alle typer terræn.

 

The Optitrack System
Set canonical URL
Off