Report

Mit mål er at få elektriske lastbiler i alle byer!

Elektromobilitet

Grøn energi

5min
7 KEY POINTS TO CONSIDER WHEN SWITCHING TO ELECTRIC TRUCKS

Jeg opfinder morgendagens lastbiler

Philippe Le Brusq er systemingeniør for e-mobilitet hos Renault Trucks. Han har arbejdet med elektriske og hybride bylastbiler i 13 år.

"Det er Toulouse en kold og tør morgen i februar 2003, og jeg studerer elektronik. Ligesom hver dag, og på trods af at mine vinduer er lukkede, bliver jeg vækket af støjen fra en leveringslastbil under mit kollegieværelse. Med al den larm, som lastbilen lavede, havde jeg bestemt ikke brug for et vækkeur ... en lydløs motor hørte man meget sjældent dengang. Men hvad nu, hvis vi havde en elektrisk revolution? En dag ville jeg opfinde en støjsvag lastbil...

Spol frem til i dag, og jeg er næsten nået dertil. Den elektriske bylastbil giver økologisk, økonomisk og socialt set perfekt mening.

Electric trucks design Renault Trucks
 
Begrænsning af CO2-emissionerne er en reel udfordring for tunge lastbiler

I de sidste 13 år har jeg arbejdet på AB Volvo Groups designkontor som systemingeniør inden for e-mobilitet, og i hele den tid har jeg forsøgt at bruge mine evner inden for elektronik til at udvikle mere bæredygtige løsninger. En mindre forurenende form for transport, der bruger mindre energi og er kompatibel med vedvarende energikilder, er en prioritet og et personligt mål for mig! Det skyldes, at det på lokalt plan, efterhånden som flere og flere mennesker bor i byerne, nu er vigtigt at reducere udledningen af nitrogenoxider (NOx) og fine partikler. Og det er lige så vigtigt for os at reducere vores CO2-emissioner på verdensplan. Men at begrænse støjforurening og gøre industrikøretøjer mere komfortable er også vigtige mål for lokalsamfundene.

En af de ting, som jeg er mest stolt af i mit arbejde, er at se, at efter et årtis indsats, investeringer på millioner af euro og mange opgivne prototyper er elektriske lastbiler nu i masseproduktion hos Renault Trucks. I foråret begyndte vores fabrik i Blainville nær Caen masseproduktionen af disse lastbiler på 16-26 tons med en daglig rækkevidde på mellem 125 og 250 miles. De er perfekt designet til brug i by- og forstadsområder, især til affaldsindsamling eller køletransport. Med en længde på op til 12 meter er de meget mere synlige end de varevogne på 3,5 tons, som man normalt ser i byen. Dette er et fremskridt inden for teknologi, der optimerer den energi, der kræves for at transportere et ton gods i bymiljøet. Det endelige mål er at opnå en bedre energibalance.

 

Elektriske lastbiler, der genvinder 25 % af bremseenergien til opladning af deres batterier

Mange innovationer har bidraget til at få denne nye model af elektrisk lastbil i produktion. Den vigtigste er måske lithium-ion-batteriteknologien, som nu har nået et hidtil uset modenhedsniveau. F.eks. kan disse systemer nu tilpasse sig til ekstreme temperaturer på under -15 °C og over 40 °C ved hjælp af et innovativt system, der "vækker" køretøjets batterier. Bremsesystemerne har også gjort enorme fremskridt: 25 % af bremseenergien genvindes nu! Det er en kendsgerning, at dagens elektriske lastbil er et rent koncentrat af de nyeste teknologier.

Men til trods for alt dette er den super enkel at bruge. To pedaler i stedet for tre, færre knapper og kontakter end i en dieselbil, ergonomisk udformet, lydløs, ingen vibrationer ... alle de chauffører, der har prøvet disse køretøjer, er blevet overbeviste. Jeg er ikke i tvivl om, at fremtidens bylastbil vil være elektrisk, det er jeg sikker på!

Nu i 2020 er min studenterdrøm næsten blevet til virkelighed ... kulstoffri transport er ved at brede sig gennem vores byer, og det kan kun være godt for planeten."

Profil

Philippe Le Brusq (37) er systemingeniør inden for e-mobilitet. I de sidste 13 år har han arbejdet for Renault Trucks i Volvo Groups designkontor. Han har bidraget til udformningen af mere end 20 prototyper af elektriske og hybride lastbiler og til indgivelse af 10 patenter. Han bor i Lyon og er overbevist om, at elektronikken har meget at bidrage med til mere bæredygtige og miljøvenlige løsninger for fremtidens bytransport. I en sådan grad, at han har gjort det til sin professionelle og personlige ambition.

Philippe le Brusq
Set canonical URL
Off