Pressemeddelelse: Renault Trucks åbner CampX på Lyon lokation

CampX i Lyon
Renault Trucks åbner CampX på Lyon lokation

Renault Trucks åbner CampX

CampX, et nyt område, der skal bruges til innovation og samarbejde på sin Lyon-lokation. CampX by Volvo Group-konceptet – som allerede findes i Sverige, Indien og USA – er nu ved at blive implementeret i Frankrig. Planen er at fremskynde teknologisk og forretningsmæssig innovation ved at forbinde interne teams med eksterne partnere, primært nystartede virksomheder.

Teknologien udvikler sig i et højt tempo, og det er afgørende at følge med i den seneste banebrydende udvikling, så bæredygtig mobilitet forbliver relevant og konkurrencedygtig. CampX Lyon sørger for et økosystem af startups, som er udvalgt på basis af tre kriterier - dekarbonisering, bylogistik og oppetid. Gennem innovativt samarbejde sigter CampX mod at skabe endnu mere effektive tekniske løsninger, produkter og services for at imødekomme fremtidens udfordringer.

CampX by Volvo Group, der er beliggende i hjertet af Renault Trucks' hovedkvarter i Lyon, er designet til at øge teknologisk og forretningsmæssig innovation ved at give plads og værktøjer, der gør Renault Trucks' eksperter i stand til at arbejde tæt sammen med startups og partnervirksomheder.

"Hos Renault Trucks er innovation og samarbejde drivkraft for erhvervslivet", forklarer Marc Bourgeois, chef for CampX Lyon. "Ved at sætte vores eksperter sammen med partner-startups kan vi komme med nye løsninger, som ikke kun vil gavne Renault Trucks' kunder, men også industrien og samfundet som helhed".

Syv partneraftaler er allerede underskreve

Med syv "win-win" partnerskabsaftaler underskrevet og omkring 30 virksomheder i sin portefølje, har CampX Lyon allerede bevist sin effektivitet.

"En af de cases, vi arbejder på, sigter mod at reducere lastbilens nedetid ved ledningsproblemer", forklarer Marc Bourgeois. "Deling af viden og teknologi mellem den valgte startup og vores eksperter har resulteret i en innovativ løsning til at forbedre produktiviteten i vores netværk og dermed bidrage til at forbedre vores kunders køretøjers oppetid.

En pragmatisk tilgang

“CampX-teamet er åben for forespørgsler fra Renault Trucks-kolleger, der leder efter teknologiske eller forretningsmæssige muligheder sammen med partnere. Når de to parter er matchet, kan de potentielt danne et partnerskab for at samarbejde og hurtigt udvikle tekniske løsninger”, sagde Marc Bourgeois.

CampX Lyon er designet til at ligne en minicampus og byder på 400 m2 faciliteter, der blandt andet indeholder kreativitetsrum, socialt område, mini-amfiteater og arbejdsstationer, hvor Renault Trucks-teams og startups kan arbejde side om side i samarbejdsperioden.

CampX-konceptet blev skabt i 2019 af Volvo-koncernen, som Renault Trucks tilhører, og er også ved at blive rullet ud på Volvo-koncernens lokationer i Gøteborg (Sverige), Bangalore (Indien) og Greensboro (USA). Til dato har CampX gjort det muligt for over 50 startups globalt at samarbejde med Volvo-koncernen.

Set canonical URL
Off