Nyheder


 

09.07.2018

Med den driftssikre Renault Trucks T kan vi levere til tiden

Green Fair Logistics

God planlægning er det halve arbejde
Virksomheden Green Fair Logistics har fart på. Virksomhedens Renault-lastbiler transporterer udstillingsgods i en hektisk og stram logistik mellem store messebyer i Europa.

Det er vinter, sneen fyger og det er midt om natten. Morten Witt sidder på en gaffeltruck i en kold messehal i Stockholm. Han har været i gang i mange timer, og det er en kamp mod uret. Den store messe for indretning og brugskunst – Formex – slår dørene op for tusindevis af besøgende om få timer, og alt skal stå klart, når gæsterne træder ind.

Morten Witt har været på messen før, ligesom han er fortrolig med alle større messebyer i Europa. Der er ingen panik, alt er under kontrol. Det er hemmeligheden bag Green Fair Logistics imponerende vækst. Virksomheden som Morten Witt stiftede i 2011 med sin ungdomskammerat Thomas Reinhard. Deres baggrund som speditører i transportbranchen har givet dem de bedste forudsætninger for at tænke effektiv logistik ind i alle aspekter af deres virksomhed og have mange bolde i luften uden at miste overblikket.

Green Fair Logistics kender til betydningen af driftsikre lastbiler og vælger Renault Trucks T-serien. ”Vi har ikke tid til at holde stille. Vi er ventet og sikrer os mod driftsforstyrrelser med moderne Renault-lastbiler”, fortæller Morten Witt og Thomas Reinhard fra Green Fair Logistics.

Thomas Reinhard er idémand bag virksomheden. Han havde snuset lidt til transport for messeudstillere og tilbød sin hjælp i branchen. Det var dog svært at være ny elev i klassen, men til sidst kom der skred i tingene. De første kunder hyrede Green Fair Logistics til transport af brugskunst til messer i Europa. Det gik godt, og den ene nye kunde fulgte efter den anden. Den bedste markedsføring er fra mund til mund.

Det begyndte med én lastbil og Morten og Thomas, og i dag beskæftiger virksomheden mere end 30 medarbejdere i højsæsonen for messer, og har otte egne lastbiler i drift og dertil alle de indlejede. Spørger man de to entreprenører hvilke kvaliteter ud over driftsikkerheden, de lægger vægt på ved Renault, er de enige: ”Renault Trucks T-serie har en rigtig fin brændstoføkonomi og god chaufførkomfort i førerhuset.  Renault Trucks brændstoføkonomiske motorer og førerhusets nøje udtænkte aerodynamik gør en forskel. Der er penge at hente på brændstofbudgettet. Renaults førerhus er tillige meget rummeligt med masser aflæggerplads og opbevaringsrum, et ergonomisk instrumentpanel med alle knapper inden for rækkevidde og en chaufførstol med mange indstillingsmuligheder. Det er vigtigt for os, at vores chauffører trives, for de lever mange uger om året på landevejen og i førerhuset, og tingene skal være i orden”, fremhæver Morten Witt og Thomas Reinhard. Førerhusene er i øvrigt udstyret med kaffemaskine, køleskab, dobbelt køje, mikroovn, TV, internet m.m.

Sikkerhed for chaufførerne ligger også Green Fair Logistics på sinde, og deres Renault-lastbiler er udstyret med en lang række sikkerhedstiltag så som automatisk nødbremsning, vejstribealarm, elektronisk stabilitetsprogram og automatisk fartpilot.

I begyndelsen var Green Fair Logistics mest erfarne chauffør lidt skeptisk ved udsigten til at skulle køre Renault-lastbil, men efter få uger var skepsis forvandlet til begejstring. ”Nå, skal du ikke snart have skiftet din Renault-lastbil, blev han drillende spurgt for nylig. Svaret var kort og bestemt: ”I rører den ikke”.

Chaufførerne hos Green Fair Logistics har ofte en håndværksmæssig bagrund eller har skruet hænderne godt på. Det er praktisk, for de er en del af det team, som er med til at bygge messestandene op for kunderne. Fra montering af en hylde med vaterpas til mere omfattende lyssætning. De mest hektiske messeperioder er januar/februar og juli/august og september, og i de måneder rejser Green Fair Logistics fra den ene messe til den anden i Europa. Der skal bestilles flybilletter og hoteller til det ikke kørende personale, og alt skal koordineres, så alle folk er klar, når lastbilerne ankommer med hundredevis af paller med udstillingsgods. Morten og Thomas er med hver gang og arbejder de fleste af døgnets timer i de store messehaller med at bygge stande op. Det giver en vis respekt, at cheferne selv svinger en hammer eller sidder på en gaffeltruck.