Nyheder


 

21.06.2019

Renault Trucks leverer D Wide Z.E. til Lyon metropolen

Eldrevet renovationsbil til Lyon

Mandag den 17. juni 2019 leverede Renault Trucks’ CEO Bruno Blin nøglerne til en 100% eldrevet renovationsbil til Thierry Philip, vicepræsident for Lyon Metropolen med ansvar for miljø og sundhed. Denne for-producerede D Wide Z.E. er den første af Renault Trucks’ anden generation af eldrevne lastbiler. Bilen er produceret på fabrikken Blainville-Sur-Orne i Normandiet.

Renault Trucks hjælper Lyon med dets planer om at investere i energivenlige renovationskøretøjer ved at tilbyde den for-producerede D Wide Z.E. Nul-emissions lastbilen vil blive taget i brug i juni 2019.
For Renault Trucks er elektromobilitet svaret på de luftkvalitets- og støjudfordringer, som vi oplever i bymæssige områder og et af svarene på af afhjælpe den globale CO2 forurening.

Bruno Blin, CEO hos Renault Trucks understreger: “Elektromobilitet er hjertet i strategien for energivenlige tiltag, som vi har implementeret for at overholde EU regulativer målrettet mod en signifikant reducering af CO2 udledningerne fra køretøjer over 16 tons*”

Elektromobilitet er specielt velegnet ved renovationsindsamling. I forbindelse med indsamling af affald er der mange start og stop – flere hundrede for hver indsamlingsrunde. Dette resulterer i højt brændstofforbrug og forøget støv- og partikeludledning sammen med bremsesystemet. Da eldrevne køretøjer primært benytter deres motorer til nedbremsning, vil brugen af bremser og relaterede udledninger blive reduceret. For en Euro 6 lastbil hænger partikeludledningerne sammen med slitage (på dæk og bremser) disse udledninger er højere end udledninger, der måles ved brændstofforbruget.

Den 26 tons tunge Renault Trucks D Wide Z.E. har en elektrisk motor i drivlinen, hvilket er koblingen mellem lastbilen og dets udstyr. Køretøjet er blevet ombygget af Faun Environnement, som koblede en hydraulisk pumpe til standardsammenkoblingen for at få strøm til affaldsopsamlingssystemet. Faun Miljø optimerede både karrosseri og bruttovægten for at kompensere for batteriernes vægt.

Opbygningseksperten har desuden ændret det hydrauliske kredsløb for at reducere støjniveauet og lydisoleret bagenden for at begrænse den støj, der opstår ved at affald falder ned i komprimatoren. Disse ændringer har gjort det muligt at reducere støjniveauet med 3 decibel. Den 100% eldrevne renovationsvogn, der betjenes af Lyon Metropolen, er den første for-producerede lastbil i Renault Trucks’ serie af elbiler. Lastbilen blev udviklet med hjælp fra Fransk Miljø- og Energiforvaltningsagentur (ADEME). Renault Trucks’ eldrevne lastbiler, der forventes lanceret på markedet i slutningen af 2019, fremstilles på fabrikken Blainville-sur-Orne i Calvados, i Normandiet.

* -15% i 2025 og -30% i 2030.

Om Renault Trucks

Renault Trucks sælger og servicerer sine lastbiler (fra 2,8 til 120 T), via et globalt forhandlernetværk bestående af over 1.500 servicepunkter. Renault Trucks er en del af Volvo-koncernen, en af verdens førende producenter af lastbiler, busser, entreprenørmaskiner samt marine- og industrimotorer.

Koncernen tilbyder også komplette løsninger til finansiering og service. Volvo-koncernen, der har ca. 105.000 ansatte, har produktionsfaciliteter i 18 lande og sælger sine produkter på mere end 190 markeder. 2018 udgjorde Volvo-koncernens nettoomsætning ca. 391 mia. Kr. (38 mia. EUR). Volvo-koncernen er et offentligt aktieselskab med hovedkontor i Göteborg, Sverige. Volvo-aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.