Nyheder


16.03.2016

Renault Trucks 2016 version af T-serien

Lavere brændstofforbrug, højere nyttelast

Mindre end tre år efter lanceringen og efter særdeles positive tilbagemeldinger fra kunderne, har Renault Trucks T allerede gennemgået en større opgradering for at blive endnu mere økonomisk. 2016 versionen af T-serien har chassis og drivlineoptimeringer, hvilket har gjort det muligt at nedbringe brændstofforbruget med yderligere 2 %, mens nyttelasten samtidig øges med op til 114 kg. Samtidig introduceres Optivision, et forudseende fartpilotsystem med GPS.

I 2013 indledte Renault Trucks T en ny æra i Renault Trucks' historie. Lastvognen blev kåret til International Truck of the Year 2015 og slog hurtigt sit navn fast blandt kunderne på grund af sin høje kvalitet og energieffektivitet. Men Renault Trucks stopper ikke der og har nu endnu engang hævet niveauet. ”Tilbagemeldingerne fra kunderne har vist os, at T-serien klarer sig usædvanligt godt, når det drejer sig om brændstofforbrug og køreegenskaber”, forklarer Sophie Rivière, chef for langturssegmentet hos Renault Trucks. ”Vi har arbejdet på tre forskellige fronter for at øge rentabiliteten endnu mere for vores kunder. Vi har forbedret aerodynamikken for at nedbringe brændstofforbruget, sænket vægten for at øge nyttelasten og installeret et forudseende fartpilotsystem med GPS for at sikre økonomisk kørsel”.

Under arbejdet med at forbedre aerodynamikken kunne Renault Trucks trække på de resultater, der blev opnået med Optifuel Lab 2 testlastvognen. Dette har medført, at Renault T-serie 2016 har mulighed for at få indbygget spoiler under kofangeren: ”Denne spoiler kan bedre dirigere den forbistrømmende luft ind under lastvognen og betragteligt mindske de aerodynamiske påvirkninger, som ellers kan øge brændstofforbruget”, forklarer Sophie Rivière. ”Derudover introduceres med denne nye T desuden en ny, lettere tagspoiler uden metalramme, så lastvognen får mindre luftmodstand. Afhængigt af modelversionen kan kunderne spare yderligere 2 % brændstof sammenlignet med den nuværende model”.

Hvad chassiset angår, har vægtbesparelser været en topprioritet. Mange komponenter er blevet re-designet eller gjort lettere, så nyttelasten kan øges mest muligt til gavn for vognmændene. Eksempelvis har en ny drivaksel og forbedringer i luftaffjedringen mindsket lastvognens vægt med flere kilo. Kunderne kan nu også få trækkere med en drejeskammel af aluminium. Dette betyder, at nyttelasten kan øges med helt op til 114 kg!

”DTI 11- og 13-motorerne er også blevet opgraderet, så forbrændingen er blevet yderligere forbedret og dermed mindskes brændstofforbruget. De overholder naturligvis den kommende Euro 6 C-standard, som træder i kraft 31. december 2016.

Den vigtigste nye detalje ved motorerne er common rail-injektionssystemet på DTI 13. Motorerne er desuden forbundet med en ny generation af Optidriver-gearkassen.Ud over forbedringerne på selve lastvognen lancerer Renault Trucks samtidig en række nye serviceydelser, som ligeledes er designet til at nedbringe brændstofforbruget, blandt andet Optivision fartpilotsystemet, som nu er tilsluttet en GPS. Det gør det muligt at tilpasse lastvognens gearskift, acceleration og hastighed i forhold til den kørte rute. ”Når du kører på en nedadgående hældning, udnytter systemet lastvognens inerti bedst muligt”, forklarer Sophie Rivière. Og når lastvognen når toppen af bakken, bliver den i det højeste og mest økonomiske gear, fordi computeren ved, at der kommer et stykke ned ad bakke. På hver tur registrerer systemet ikke bare den rute, lastvognen følger, men også ruten for andre lastvogne med Optivision, der har kørt på lignende ruter. Der kan derfor opnås brændstofbesparelser, første gang lastvognen kører en bestemt rute, hvis en anden lastvogn med samme system allerede har kørt den. Med Fuel Eco+-pakken, som kombinerer Fuel Eco-pakken (begrænset kraft, økonomisk fartpilot med Optiroll-funktion til friløbsstyring, luftkompressor, som kan kobles ud, servopumpe med variabelt flow og automatisk udkobling) og Optivision, kan vognmændene nedbringe lastvognenes brændstofforbrug med helt op til 5 %.

Med T 2016’s øgede nyttelast, mere effektive motorer og nye serviceydelser, som trækker på de seneste nyskabelser inden for brændstofforbrug, tager Renault Trucks endnu et stort skridt imod at tilbyde kunderne en lastvogn, der kan maksimere indtjeningen.

For yderligere oplysninger kontakt venligst Helle Hartvigsen +45 41 39 32 16 
Mail: helle.hartvigsen@renault-trucks.com

(Undefined constant : MOBILE_A_VOIR_AUSSI)