Nyheder


 

07.03.2013

KUNDERNE TAGER GODT IMOD OPTIFLEET

"Optifleet er også et redskab for chauffører."

KUNDERNE TAGER GODT IMOD Optifleet

Optifleet, er en IT-løsning udviklet af Renault Trucks, har på kort tid overbevist et stort antal kunder. Optifleet er et værktøj der er enkelt at bruge, og hjælper brugerne til at træffe de rigtige beslutninger, overvåge og styre deres kørselsopgaver - hvilket gør det til et "must have" for transportvirksomhedernes virksomhedsledere, operatører, vognparks-administratorer og chauffører.

For at imødekomme det voksende flådestyringsbehov, tilbyder Renault Trucks sine kunder muligheden for at udstyre deres køretøjer med Optifleet, som on-board it-løsning. Kunder, der har indført dette flådestyrings værktøj, som giver real-time oplysninger om køretøj, chauffør og læs, kan ikke længere leve uden.

I slutningen af ​​2012, efter tre måneders forsøg blev Fanny Heimst, som manager for en flåde på 200 køretøjer ved SITA Nord, overbevist om Optifleets kunnen og systemets brugervenlighed. Selskabetbesluttede sig derfor for at installere Optifleet på alle sine køretøjer. "For os, tegner dieselforbruget sig for 60% af vores driftsomkostninger per kilometer," forklarer hun. "Systemet giver os masser af god feedback, og vi har fra starten inddraget all firmaets chauffører: "Vi inviterede chaufførernes fagforeninger til at deltage i drøftelserne, og vi udvalgte en række reference-chauffører," fortsætter hun. "Det var vigtigt at sørge for at værktøjet ville blive accepteret af alle, og at dens pålidelighed ikke ville blive draget i tvivl." Efter indsættelsen, opnåede selskabet besparelser på op til 6 liter per 100 km. "SITA er herefter ved at gennemføre en undersøgelse med henblik på at udvide brugen af ​​Optifleet til hele den nordlige region, og derefter til hele Frankrig," konkluderer Fanny Heimst.

"Optifleet er et pålideligt og nøjagtigt værktøj, som hjælper os med at overvåge vores flåde," forklarer Mathieu Tschupp, administrerende direktør for TCP Distribution (Aube). "Takket være sin Geolocation-funktion, kender vi den nøjagtige position af hvert køretøj, hvilket gør det meget lettere for os at optimere opgavefordelingen løbende." Endvidere hjælper det os i vores interaktion med chaufførerne og sætter os i stand til at give forslag til hvordan de kan forbedre deres kørsel, for eksempel ved at vise dem, at de kan forbruge mindre ved at begrænse antallet af gange, de bruger bremsepedalen, som er en af ​​de indikatorer, Optifleet evaluerer, "tilføjer han.

Xavier Roux, der har været Optifleet kunde i flere år, er logistikchef for Le Gouessant i Armor-regionen, har installeret Optifleet på 30 lastbiler i virksomhedens 40 køretøjer. "Vi ved nu, hvor vores lastbiler er i realtid," siger han. "Desuden, resultaterne er meget positive med hensyn til brændstofbesparelser og driftsomkostninger." Men for at systemet skal fungere, har vores chauffører været involveret i hele forløbet: "Optifleet er også et redskab for chauffører."

Det er resultater, som Paul Thénot, leder af Transports T transportvirksomhed, der er baseret i Meuse regionen også har observeret: "Vores første køretøjer blev udstyret i august 2012, og siden da har vi sparet mellem en og to liter per 100 km".

 

Optifleet i praksis

Optifleet gør det muligt at lokalisere et køretøj eller en flåde af køretøjer, samt at kommunikere med chauffører, eller downloade tekniske eller geografiske data, konsultere førernes køre-og hviletid og også analysere deres præstation samt køretøjets brændstofforbrug. Målet er at forbedre flådens produktivitet og reducere sine driftsomkostninger.

I praksis kombinerer Optifleet en elektronikenhed installeret i køretøjet, et telekommunikationssystem til overførsel af data og en hjemmeside, hvor alle oplysninger er tilgængelige for vognparks-administratoren.

 

Optifleet tilbydes i fire moduler:

- CHECK-modulet, som giver tekniske oplysninger om køretøjet, især med henblik på at reducere brændstofforbruget.

- DRIVE-modulet gør det muligt at konsultere oplysninger om køretid og at hente data fra chaufførernes kort og fartskriveren hukommelse.

- MAP-modulet giver real-time geolocation.

- LINK-modulet giver adgang til en messaging service, der forbinder chauffør og administrator via tekstbeskeder på et særligt display.

Renault Trucks tilbyder et all-inklusive abonnement på 115 kr. per måned per modul og per køretøj, uden nogen tvungen varighed af abonnementet.

Optifleet er i dag i drigt i Frankrig, Tyrkiet, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn.

Det er i øjeblikket ved at blive rullet ud i Storbritannien, Norden, Spanien, Ukraine, Italien, Belgien og Holland.

Med de to komplementære tilbud Optifleet og Optifuel Infomax*, er Renault Trucks den eneste producent, som kan tilbyde sine kunder flere forskellige værktøjer til at måle, analysere og overvåge forbruget – værktøjer der er individuelt tilpasset til hver enkelt af dem. Disse værktøjer gør det muligt for alle størrelser af virksomheder, også med omfattende flåder - at mindske deres brændstofforbrug. Desuden kan disse værktøjer tilpasses til alle slags aktiviteter, hvad enten det drejer sig om entreprenørkørsel, distribution eller langdistance transport.

*Infomax sælges PT kun som en eftermarkedsløsning i Norden

For yderligere oplysninger kontakt:

 

Ken V.G. Martinsen, tlf. +45 5199 9968, email:  ken.martinsen@renault-trucks.com