Testimonial

Transports Houtch: Vores lastbiler kører på naturgas

Grøn energi

3min
Renault Trucks D CNG Houtch

Sammen med sin bror Hugues er Alain Houtch administrerende direktør for Transport Houtch, der blev grundlagt i 1965. I dag er 21 af de 200 lastbiler, som drives af denne familieejede SMV, "grønne" lastbiler. Mere specifikt er det Renault Trucks D-Wide modeller, der kører på komprimeret naturgas og biogas. Her er historien med Alains egne ord.

"Jeg husker al spændingen i sommeren 2015. Fra vores lokation i Fresnoy le Grand i Aisne-departementet i Frankrig havde vores virksomhed allerede været i gang med vores egen energiomstilling i flere år, og vi havde allerede underskrevet transportbranchens CO2-målsætning. Sammen med min bror Hugues, som sammen med mig driver vores familievirksomhed med 400 ansatte, tog jeg beslutningen om at tage en miljøansvarlig tilgang til ren og bæredygtig mobilitet. 

Rent praktisk var vi på udkig efter et alternativ til diesel til vores flåde på 200 køretøjer, hvoraf 50 har en vægt på mellem 3,5 og 19 tons. I sidste ende valgte vi naturgas! Så vi besluttede at investere i nye køretøjer, der anvender denne miljøvenlige alternative energiform, og at bygge vores egen 24/7-hurtigoplader station for at udbrede kendskabet til den. Den er åben hele dagen hver dag for at betjene andre transportvirksomheder i regionen samt private bilister.

Naturgas: giver lastbiler en rækkevidde på op til 500 miles

Det næste spørgsmål var: Da vores far grundlagde firmaet i 1965, havde han kun en lastbil og tre kunder. Han var altid trofast over for Renault, og selv i dag bærer langt de fleste af vores lastbiler diamantlogoet på køleren. Derfor var det helt naturligt for os at henvende os til Renault Trucks for at få leveret køretøjer, der drives af komprimeret naturgas (CNG).

De 21 Renault Trucks D Wide 320 hk køretøjer med dobbelt rækkevidde, som vi købte, blev udviklet specielt til vores virksomhed og vores præcise krav, som kører mellem 250 og 370 mil. Som standard har disse lastbiler to stativer med hver fire gasflasker. Renault Trucks har tilføjet yderligere to til os for at øge den maksimale rækkevidde fra 250 til 500 mil. Vi testede denne løsning i tre uger med et testkøretøj, hvor vi tankede på vores egen interne tankstation. Testen var vellykket, og vi har ikke haft nogen problemer siden da. Renault Trucks tager sig af vedligeholdelsen, og vi er tilfredse med deres arbejde. Vi vil på sigt selv sørge for vedligeholdelsen på vores eget værksted for at være uafhængige.

70 % lavere CO2-emissioner

En anden fordel ved CNG er, at der i modsætning til flydende gas ikke er behov for at bære beskyttelsesudstyr ved tankning. Det er lige så nemt som med diesel og tager ikke mere end et kvarter... hvilket er noget, som vores chauffører virkelig sætter pris på! Hvad angår de mekaniske aspekter, og ud over at nye lastbiler er attraktive, er vores chauffører især glade for det lave støjniveau og den mere fleksible gearkasse i Renault Trucks D Wide. Og naturgassens positive image af er bestemt ikke til at overse: vores medarbejdere er meget stolte af at "køre rent" og deres "grønne" lastbiler, og kunderne lykønsker os jævnligt.

 

I bund og grund tjener er hele virksomheden på denne løsning, både med hensyn til vores image og vores CSR-vurdering. De miljømæssige gevinster er enorme, fordi CNG-lastbiler udleder 15 % mindre CO2 end den tilsvarende diesel version og op til 70 % mindre, når de bruger biogas fra metanisering af landbrugsaffald, som vores lastbiler kører på. Deres emissioner indeholder næsten ingen fine partikler, hvilket kvalificerer dem til Crit'Air ordning med miljømærker og uhindret adgang til Paris' eller Lilles centrum i forbindelse med spidsbelastningsperioder. Og alt sammen uden lugt og uden udstødningspartikler!

 

Med hensyn til driftsomkostningerne er denne energiform helt sikkert fordelagtig på lang sigt, specielt takket være de lave biogaspriser, de offentlige incitamenter og den lokale støtte fra myndighederne. Bundlinjen er, at jeg er meget tilfreds med det valg, vi har truffet, mens vi venter på, at rækkevidden af elektriske lastbiler øges, så vi også kan teste e-mobilitets løsningen. Men uanset hvad der sker, vil Transports Houtch altid vælge den mest miljøvenlige vej fremad, og det er noget, vi er meget stolte af.

Profil

Alain Houtch (56) er administrerende direktør for Transports Houtch, der blev oprettet af hans far i 1965, og som nu har en årlig omsætning på 59 millioner euro og beskæftiger 400 medarbejdere i seks forretningsområder. Fra sin base i Fresnoy-le-Grand i Hauts-de-France-regionen tilbyder virksomheden transport, logistik, distribution, emballering og energiforsyning.

Set canonical URL
Off