Velkommen til Renault Trucks indhold
Testimonial
Renault Trucks T - Skotland - EM&T Rapson
Fjerntransport
Jan. 1 2017
Komfortabel, brændstoføkonomisk og pålidelig. Vi ved, hvor godt Renault Trucks T klarer sig på vejen. Men den klarer sig lige så godt "offroad", på de udfordrende overflader og de barske terræner i det skotske højland.
EM&T RAPSON
GRUNDLAGT: 1901.
LOKALISERET: Skotland, Det Forenede Kongerige.
AKTIVITETER: transport, hjælp ved nedbrud og reparationer, specialiseret i træindustrien (skovhugst).
8: antal ansatte.
5: antal køretøjer.
500 000: antal tilbagelagte kilometer pr. år.
I den nordlige del af Skotland ligger højlandet ud mod Atlanterhavet mod vest og Nordsøen mod øst. Mellem disse to områder er der en række bakker og bjerge, som har givet regionen sit navn. Da det ligger relativt tæt på polarcirklen, kan vinteren være særlig hård med hyppige snefald fra slutningen af september og fremefter.
Transportfirmaet EM&T Rapson ligger i Helmsdale, en landsby på østkysten af Sutherland. For et år siden købte Tommy Rapson og hans partnere en 44 t Renault Trucks T 520. "Vi havde brug for et robust og kraftfuldt køretøj, der kunne køre på alle typer terræn under vanskelige vejrforhold." I Highlands, disse højtliggende områder med de mange søer (lochs), er det geografien, der dikterer hastigheden på turen. Man kan glemme alt om lige, åbne veje og må vænne sig til lave hastigheder, rundkørsler og afvigelser på de enkeltsporede veje med deres "overhalingssteder"; særlige steder, hvor to køretøjer kan passere hinanden.
ET ROBUST OG OMKOSTNINGSEFFEKTIVT KØRETØJ
EM&T Rapson er et panservice- og reparationsfirma, der også er specialiseret i trætransportbranchen. "Vi startede vores virksomhed for flere år siden med fem køretøjer, der transporterede træ til forskellige steder i regionen", forklarer Tommy Rapson. "Vi har en diversificeret flåde, der gør det muligt for os at opfylde de forskellige betingelser og regler for transport af tømmer, idet nogle køretøjer er bedre egnet til de smalle veje, som køretøjer med larvefødder ikke kan benytte."
Da Tommy Rapson for et år siden ledte efter et nyt køretøj til transport af tømmerstokke, hørte han om Renault Trucks-serien.
"Det gode omdømme, som køretøjet og producenten har, samt det faktum, at der var en forhandler i Inverness, som kunne yde pålidelig hjælp, overtalte os til at købe Renault Trucks T." Og på trods af de vanskelige forhold, de arbejder under, bekræfter han på ny køretøjets ry for lavt forbrug. "Den er meget brændstofbesparende. En dag tilbagelagde den den samme rute som et andet køretøj og brugte 50 l diesel mindre efter at have transporteret seks læs!"
FØRERENS UDTALELSE
Scott Middleton, Renault Trucks T-kører.
"Jeg sover i Renault Trucks T-sengen fire nætter om ugen, og jeg sover altid rigtig godt, uanset sæsonen. Sæderne er også meget komfortable, ventilerede om sommeren og opvarmede om vinteren. Det er nemmere at komme ind og ud af førerhuset med de to trin, grebsstængerne sidder i den rigtige position, og når jeg skal op på platformen bag førerhuset for at arbejde med kranen, er det også meget nemt at komme ind og ud af førerhuset. Renault Trucks T er et fremragende arbejdsredskab, der giver en følelse af kraft og robusthed. Den er pålidelig og sikker, og du kan køre på farlige veje med fuld tillid, uanset vejrforholdene (sne eller is). Når jeg bruger hastighedsregulatoren, og en bil holder foran mig, tilpasser køretøjet sig automatisk med afstandsadvarslen. Jeg ville ikke bytte denne lastbil for noget andet i verden!"
ET FEJLFRIT LØB
Scott Middleton, 35 år, kører i en Renault Trucks T. For ham er det et andet hjem.
" Jeg kører mellem 100.000 og 120.000 km om året, 30-40 % på landevejene og resten på asfalt."
Scotts dag begynder kl. 6 om morgenen. Han går ind i en skov med en kran og læsser 25 t på sin trailer.
" Derefter tager jeg til et lokalt savværk eller et shredderværk, der er beregnet til at producere elektricitet. Jeg læsser af på fabrikker eller i havne og tager derefter tilbage til skoven for at læsse igen. Jeg kører to eller tre ture frem og tilbage hver dag."
Scott er ikke bange for at bruge superlativer, når han hævder, at "denne lastbil er et fremragende køretøj".
"Jeg kan køre længere og længere og bruger mindre brændstof end mit tidligere køretøj. Den har aldrig skuffet mig på vej eller i terræn. Især på lange, vanskelige stigninger, på mudret underlag og under alle vejrforhold. Når køretøjet er lastet, skal jeg presse dets kapacitet så langt som muligt, når jeg er på nogle farlige ruter."
Men på trods af disse ekstreme forhold har Renault Trucks T aldrig svigtet ham. "Vi udfører bare de sædvanlige månedlige kontroller, og alt er i orden," tilføjer Tommy Rapson. Et andet stort aktiv er komforten i førerhuset.
" For os er det meget vigtigt, at chaufførerne er tilfredse med deres køretøjer, for det er ikke let at finde de rigtige folk til disse opgaver. Det er et glimrende argument for at tiltrække motiverede chauffører, som til gengæld vil tilfredsstille vores kunder. Denne lastbil har vist sig at være omkostningseffektiv på grund af sit lave brændstofforbrug og den totale mangel på nedetid."