Share

Pressemeddelelse

OPTIFUEL LAB 3 REDUCERER BRÆNDSTOFFORBRUGET MED 12.5%

Distribution

Optifuel Lab 3 resultater 2021
Reduktion i brændstofforbruget på 12,5% i forhold til en standard 13 l. T serie

Pressemeddelelse: Optifuel Lab 3 reducerer brændstofforbruget med 12,5 %

Renault Trucks kan nu fremvise resultaterne fra Optifuel Lab 3 projektet med Renault Trucks’ langdistance-laboratoriekøretøj. Her er registreret en reduktion i brændstofforbruget på 12,5% i forhold til en standard T serie, 13 liter. Dette resultat blev opnået ved at optimere aerodynamikken på det komplette køretøj, drivlinje og dæk og ved at integrere forudsigelig kørselsstøtte og energistyringsfunktioner.

Renault Trucks fortsætter sin forskning for at forbedre brændstofforbruget i sine lastbiler. Med opstart i 2017, satte FALCON-projektet, Flexible & Aerodynamic truck for Low CONsumption, fokus på at reducere forbruget med 13% ved en komplet trækker-trailer kombination. 

Projektet blev ledet af Renault Trucks med et konsortium af partnere, herunder Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, BeNomad, Styl'Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École Centrale de Lyon (LMFA) og IFSTTAR, som nu er Université Gustave Eiffel. Projektet modtog offentlig støtte fra den franske offentlige investeringsbank BPI France.

Efter 18 måneders udvikling, 6 måneders test på baner og veje og 15.500 kilometer, har Renault Trucks fået bekræftet sine positive forventninger. Her er målt en sammenlignet med en standard Renault Trucks T serie trækker-trailer kombination. Dette svarer til en besparelse på 3,75 liter brændstof og 9,8 kg CO2 pr. 100 km.

Testcyclus 

Renault Trucks’ ingeniører benyttede en statistisk repræsentativ testcyclus for langdistancekørsel, bestående af 68 km under regionale forhold og 136 km på motorveje.

Parallelt blev tests udført med et referencekøretøj med lignende egenskaber og drivlinjekarakteristika som laboratoriekøretøjet (Renault Trucks T 480, kombineret med en Fruehauf lukket sættevogn). De teknologier, der blev udviklet under projektet, blev først evalueret uafhængigt og derefter som en helhed.

Drivlinjerne fra Optifuel Lab 3 og referencekøretøjer var kørt til på forhånd for at sikre, at begge køretøjer var repræsentative.

Målemetoder

Evaluering af de aerodynamiske fordele

Luftmodstandsforbedringerne blev evalueret ved hjælp af den officielle CO2-reguleringsprocedure. Hjulmoment blev målt ved to konstante hastigheder: lav hastighed (~ 15 km/t) og høj hastighed (~ 90 km/t) ifølge den testsekvens, der er defineret af Europa Kommissionen.

Denne procedure blev brugt til at evaluere den aerodynamiske forbedring af trækkeren alene og derefter for den komplette Optifuel Lab 3-kombination.

Fordele fra dæk med lav rullemodstand

Forbedringer af rullemodstanden med dæk, der er udviklet til Optifuel Lab 3, blev målt af Michelin i henhold til ISO 28580-standarden. Dækket komprimeres under en belastning svarende til 85% af dækkets belastningsindeks på en rulle med en ækvivalent diameter på 2 meter og i et rum, hvor temperaturen holdes på 25° C. Trækstyrken, der genereres af dækket måles med en hastighed på 80 km/t efter 3 timer.

Drivlinje: gevinster ved smøremidler med lav viskositet og Rankine varmegenvindingssystem

Smøremidler med lav viskositet til motor, gearkasse og aksler, udviklet sammen med Total, reducerer brændstofforbrug i drivlinjen. De tilsvarende gevinster blev målt på motor testbænken og på komponent testbænke.

Samtidig blev det bekræftet, at disse nye smøremidler ikke forårsagede for tidligt slid på komponenter, især takket være brugen af Thin Layer Activation (TLA).

Hvad angår Rankine varmegenvindingssystem, blev brændstofforbrugsbesparelser evalueret på en komponentbænk i samarbejde med universitetet i Liège. To forskellige systemer blev sammenlignet (genvinding af udstødnings- og kølekredsløb), og forskellige kølemiddelvæsker blev evalueret som en del af denne test.

Fordele ved integration af forudsigelig kørselsstøtte og energistyringsfunktioner

De forudsigelige kørselsassistance- og energistyringsfunktioner blev evalueret under realistiske kørselsforhold i en repræsentativ kundegruppe.

De nye optimerede adaptive cruise-control strategier ved hjælp af BeNomad navigationsdata, den intelligente energistyringsstrategi og de nye kølesystemaktuatorer, blev testet og sammenlignet med de strategier og aktuatorer, der blev brugt i det serielle produktionskøretøj.

FALCON-projektet har bekræftet effektiviteten af de teknologier, der anvendes til at nå målet om at reducere brændstofforbruget. Arbejdet med laboratoriekøretøjer gør det muligt for Renault Trucks at forberede tekniske løsninger til sine fremtidige lastbiler, især for at opfylde kravene i henhold til de europæiske regler for CO2-emissioner til tunge køretøjer, masse og dimensioner samt dæk.

Selvom Optifuel Lab 3 ikke vil blive markedsført i denne form, kan de mest effektive teknologier indarbejdes i seriel produktion.

For yderligere information:     

Helle Hartvigsen Tlf. +45 41 39 32 16 Helle.Hartvigsen@renault-trucks.com