Nyheder


 

27.08.2015

T Optifuel

TÜV certificeret brændstofbesparelse på 10,9%

Den uafhængige organisation TÜV Rheinland har for nyligt certificeret en 10,9% reduktion i brændstofomkostningerne for Renault Trucks’ T Optifuel sammenlignet med en standard T model.

Efter flere måneders salg af T Optifuel modellen, bad Renault Trucks den uafhængige organisation TÜV Rheinland om at måle og certificere T Optifuels brændstofbesparelser. TÜV Rheinland udførte derfor en serie tests, specielt designet til at måle Renault Trucks T Optifuels præstation i forhold til brændstofbesparelser. Dette resulterede i en målbar og certificeret brændstofbesparelse på 10,9% for Renault Trucks T Optifuel modellen.

“Disse tal bekræfter netop vores kunders fordele, når de vælger en T Optifuel,“ forklarer Bruno Blin, Renault Trucks’ øverste chef. Han tilføjer: “T modellens kvaliteter, kombineret med aerodynamisk udstyr og intelligent teknologi, reducerer brændstofrelaterede omkostninger betydeligt, hvilket derfor bidrager til økonomisk rentabilitet.”

T Optifuel er en lastbil optimeret til at reducere brændstofforbruget, kombineret med Optifuel træning i brændstoføkonomisk kørsel foretaget af Renault Trucks’ instruktører. Lastvognen, der blev benyttet til sammenligning i testen, var en standard T model uden ekstra udstyr og inden chaufføren havde modtaget træning i brændstoføkonomisk kørsel. TÜV Rheinland valgte to erfarne chauffører, og sikrede sig, at de repræsenterede typiske langdistancelastbilchauffører. Renault Trucks leverede lastbiler og trailere samt kørselsinstruktioner i brændstoføkonomisk kørsel. De to lastbiler var Renault Trucks T 4x2 trækkere udstyret med Euro 6 DTI 11 l 430 hk motor, idet motorerne havde samme drivaksel ratio (2,64). Den ene var en standard model, den anden var med Optifuel konfigurationer. Dagen før testen udførte TÜV Rheinland dybdegående check af de to lastbilers dæktryk, dækslid, vægt og tekniske karakteristika.

Optifuel modellen har som standard al aerodynamisk udstyr (justerbare tag- og sidespoilere,  dørforlængere og sideskørter for at minimere bilens vindmodstand. Den er udstyret med intelligent teknologi, indbygget i eco-fuel pakken (frakoblet power-mode), eco-cruise control med Optiroll, variabel luftkompressor, et variabelt styrehus samt automatisk stop af motor. Bilen er konfigureret med en maksimum hastighed på 85 km/t.
TÜV Rheinland målte på en 200 km lang rute, en regional  langdistance transportrute. Begge biler blev lastet med 32 tons. På den første dag havde de to chauffører kørt ruten igennem to gange, en gang i hver sin lastbil og med trailere, så det ikke influerede på resultatet. Næste dag fik begge chauffører Optifuel træning i brændstoføkonomisk kørsel af Renault Trucks’ eksperter. På tredjedagen kørte de to chauffører igen samme rute, denne gang tilført deres nye viden om brændstoføkonomisk kørsel.

Denne stringente procedure gjorde det muligt at sammenligne de to køretøjers ydeevne og udelukke udefrakommende brændstoffaktorer, såsom omgivelsernes temperatur, forskellene i de to traileres rullemodstand og den aktuelle trafik på vejene.Efterfølgende observerede og certificerede TÜV Rheinlands eksperter, efter Optifuel træningen, at Renault Trucks T Optifuel brugte 10,9% mindre brændstof end standard Renault Trucks T modellen. Dette resultat bekræfter Optifuel modellens ydeevne - både i forhold til brændstofbesparelser og i forhold til vigtigheden af at undervise chaufførerne i brændstoføkonomisk kørsel. Det bekræfter desuden Renault Trucks’ engagement i at forsyne kunderne med værktøjer, som optimerer kundens forretning.

T serien blev designet for at kunne tilbyde transportfirmaer den perfekte balance mellem brændstofbesparelser og livet på landevejene. Takket være det nye førerhus’ aerodynamiske form, udvalget af modeller, kombineret med effektivitet og lavere brændstofforbrug, er det netop det, som Renault Trucks har grundlagt sit image på.
Renault Trucks langdistance T modeller bidrager til at reducere ejerens brændstof-omkostninger. Takket være designet, hvor frontruden har en vinkel på 12°, forbedres ydeevnen og vindmodstanden markant og de er dermed nogle af de mest brændstoføkonomiske på markedet.
En Renault Trucks kunde tjener sin investering i en T Optifuel hjem efter 17 måneder, hvilket ca. er en tredjedel af gennemsnitsperioden, en transportvirksomhed typisk benytter en langdistancelastvogn (60 måneder i gennemsnit)..

Yderligere oplysninger kontakt venligst Helle Hartvigsen +45 41 39 32 16 Mail: helle.hartvigsen@renault-trucks.com