Nyheder


 

01.11.2018

Optifuel Lab 3 arbejder på 13% brændstofbesparelser

Renault Trucks fortsætter sin forskning i at forbedre diesellastbilers brændstofeffektivitet. Med Optifuel Lab 3, laboratoriekøretøjet i FALCON projektet, er målet at reducere trækker og trailers brændstofforbrug med 13%. Optifuel Lab 3 kombinerer aerodynamik, rullemodstand, chaufførhjælp, energistyring og drivline til at opnå besparelser.

Formålet med Optifuel Lab 3 er at reducere brændstofforbruget med 13% sammenlignet med en standard Renault Trucks T-serie trækker. Projektet består ud over Renault Trucks af en række partnere. Optifuel Lab 3 er en del af FALCON projektet (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption).

Optifuel Lab 3’s teknologiske udvikling vil fokusere på optimering af aerodynamikken i forhold til trækker og sættevognskombinationen, dæk med lav rullemodstand, økonomisk kørsel, energistyringsfunktioner samt en forbedring af drivlinen.

Optimering af aerodynamikken i en komplet trækker-trailer kombination
Målet er en signifikant forbedring af aerodynamikken i kombination med forbedring af brændstofforbruget, ved at introducere en geometrisk optimeret trailer.  Udviklet af FRUEHAUF i samarbejde med Styl'Monde er denne "adaptive" trailer beregnet til automatisk at tage en optimeret form ved hjælp af et tomt lastrum og takket være et indbygget styrings- og kommandosystem samt sensorer.

Trækkerens aerodynamik forbedres ved blandt andet at udskifte sidespejle, og en nyligt designet a-stolpe, hvis design er resultatet af en ph.d.-afhandling fra Fluid og Acoustic Mechanics Laboratorium ved École Centrale de Lyon. Luftstrømmen optimeres ved at udvide fronten og dørrammerne og strømline hjuldæksler. Sidespoilere vil være større og udarbejdes i fleksibelt materiale af Polyrim ligesom sidedeflektorerne for at sikre kontinuitet mellem lastbilen og traileren.

Opkoblede dæk med lav rullemodstand
Ved langdistancekørsel bidrager dækkets rullemodstand til omkring 25% af brændstofforbruget. Michelin udvikler derfor dæk med lav rullemodstand til laboratoriekøretøjet ved at integrere innovative teknologier. Renault Trucks og Michelin vil også benytte data fra sensorer installeret i dækkene. 

Forudseende energibesparende chaufførassistance
På Optifuel Lab 3 ruterne vil navigations- og trafikdata indgå og Michelin-dækkene vil blive styret af et forudseende optimeret hastigheds- og kølesystem. Dette system vil være udstyret med nye aktuatorer for at forbedre brændstofforbruget.

Disse tiltag vil blive ledsaget af et nyt Human Machine Interface, som vil være specielt udviklet i partnerskab med IFSTTAR for at give chaufføren et system, der er økonomisk, effektivt og ergonomisk. Derudover vil styringen af generatoren blive gjort endnu mere intelligent for at optimere balancen mellem energi og brændstofforbrug.

For Optifuel Lab 3 vil der ligeledes blive arbejdet på dual-batterier med en deraf følgende vægtreduktion og forbedringer ved koldstart samt en forøgelse af kapaciteten og batteriets levetid.

Drivlinen: Smøremidler med lav viskositet og Rankine varmegenvindingssystem
Hele drivlinen vil opnå fordel ved smøremidler med lav viskositet. Herudover vil der blive foretaget målinger for to typer varmegenvindingssystemer, baseret på Rankines termodynamiske cyklus. Disse målinger foretages i fællesskab af Renault Trucks, Faurecia, IFPEN og Enogia.

Renault Trucks og partnere har som målsætning at opnå en reduktion på 13% brændstofbrug på typiske langdistancekørsler. Optifuel Lab 3 vil udføre sin første test på vejene i 2019 og måle resultatet i 2020.

Se videoen her: https://youtu.be/VJqn8b8QAg0